The art of performance in the development of oral production in English

Authors

  • Nilton Mendes PUC - SP

DOI:

https://doi.org/10.15448/2178-3640.2018.2.31955

Keywords:

performance, speaking, play, improvisation.

Abstract

The English teaching classroom can be the stage for different tasks for oral development. The artistic concept of performance for creating scenes for the practice of speaking in the classroom can put the student to reflect on the language choices that he makes during a task. Performance scenes can be moments of creation, risk, and experimentation with the language that lead the student to outcomes possibly not imagined by him initially. By creating opportunities for performance tasks for students to use the target language, students can be empowered to “go beyond themselves in order to become who they are by being who they are not” (Holzman, 1997), discovering new ways of negotiation and expression in another language.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nilton Mendes, PUC - SP

Doutorando em Linguística Aplicada pela PUC - SP. Mestre em Linguística Aplicada pela PUC-SP, coordenador pedagógico, professor de Inglês e formador de educadores. Atua na área de Ensino de Idiomas desde 1996. Membro do grupo de pesquisa LACE (Linguagem das Atividades do Contexto Escolar) da PUC-SP.

References

Bakhtin, Mikhail. 2003. Estética da criação verbal. Trad. Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes.

Brown, Gillian & Yule, George. 1983. Teaching the Spoken Language. Cambridge: Cambridge University Press.

Bygate, Martin. 1987. Speaking. Oxford: Oxford University Press.

Carter, Ronald & Nunan, David. 2005. The Cambridge Guide to Teaching English to Speakers of Other Languages. Cambridge: Cambridge University Press.

Crookall, David, Oxford, Rebecca. 1990. Simulation, Gaming, and Language Learning. Wadsworth Pub C.

Glusberg, Jorge. 2009. A arte da performance. São Paulo: Perspectiva.

Gontow, Carlos. 2005. The Classroom is a Stage: 40 short plays for English students. São Paulo: Disal.

Holzman, Lois. 1997. Schools for growth: radical alternatives to current educational models. New Jersey: Lawrence Erlbanun Associates.

Holzman, Lois. 2009. Vygotsky at work and play. New York: Routledge.

Ladousse, Gillian. 1987. Role Play. Oxford: Oxford University Press.

Lobman, Carrie & Lundquist, Matthew. 2000. Unscripted learning: using improve activities across the K-8 Curriculum. New York and London: Teachers College Press..

Magalhães, Maria Cecília. 2009. O método para Vygotsky: A zona proximal de desenvolvimento como zona de colaboração e criticidade criativas. In Vygotsky: uma revisita no início do século XXI (p. 53-78). São Paulo: Andross.

Magalhães, Maria Cecília. 2011. Vygotsky e Bakhtin/Volochinov: dialogia e alteridade. Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso, 1, p. 103-115.

Magalhães, Maria Cecília. 2006. A pesquisa colaborativa em Linguística Aplicada. In Pesquisa crítica de colaboração: um percurso na formação docente. São Paulo: Ductor.

Mendes, Nilton. 2012. Performance em Ensino de Inglês. Dissertação de Mestrado. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

Muniz, Mariana. 2006. La Improvisación como espetáculo. Tese de Doutorado. Universidad de Alcalá.

Newman, Fred & Holzman, Lois. 1993. Lev Vygotsky: cientista revolucionário. Trad. Marcos Bagno. São Paulo: Edições Loyola.

Oliveira, Dioneia. 2011. A atividade aula de teatro como instrumento na produção de conhecimento. Dissertação de Mestrado. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

Pontecorvo, Clotilde 2005. Discutindo se aprende. Interação social, conhecimento e escola (3ª ed.). Porto Alegre: Artmed.

Prescher, Elizabeth. 2010. Jogos e atividades para o ensino de inglês: The book of activities and games. Barueri, SP: DISAL

Rahman, Mojibur. 2010. Teaching Oral Communication Skills: A Task-based Approach. ESP World, 9, Issue 1(27).

Richards, Jack. 2008. O ensino comunicativo de línguas estrangeiras. São Paulo: SBS.

Rigolon, Palma. 1998. O jogo como atividade mediadora da interação na sala de aula de inglês oral. Dissertação de Mestrado. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

Santos, Tereza. 2011. A Formação do agir crítico-reflexivo nas aulas de filosofia. Dissertação de Mestrado. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

Spolin, Viola. 2010. Jogos Teatrais na Sala de Aula. São Paulo: Perspectiva.

Ur, Penny. 1998. A course in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press.

Vygotsky, Levy. 2009. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes.

Wessels, Charlyn. 1987. Drama. Oxford: Oxford University Press.

Zeulli, Elizandra. 2007. Apresentação oral nas aulas de Língua Espanhola – Desempenho lingüístico, fatores afetivos e avaliação da atividade. Dissertação de Mestrado. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

Published

2019-01-15

How to Cite

Mendes, N. (2019). The art of performance in the development of oral production in English. BELT - Brazilian English Language Teaching Journal, 9(2), 476–491. https://doi.org/10.15448/2178-3640.2018.2.31955

Issue

Section

Article