Linguistic diversity in the public university: a desvealing study of domination strategies for language policy field

Authors

  • Marcus Vinícius Freitas Mussi Universidade Federal de Campina Grande

DOI:

https://doi.org/10.15448/2178-3640.2017.1.26890

Keywords:

language policy, diversity, public university, high backlands in Paraíba.

Abstract

Previous research on Language Policy has been a growing target of discussion in the academic environment. In this context, I adopt belief and management dimensions from Spolsky model (2004; 2009, 2012) and the notion of policy devices from Shohamy´s (2006) perspective in order to analyse university students and professor´s discourse about linguistic diversity. The instruments used for data collection were exploratory study and participant observation for the researcher, interview with professors and survey with students. It is predominantly a qualitative research, whose main aim was to identify beliefs about linguistic diversity and possible discursive strategies of domination. The discourses revealed divisions about linguistic diversity and accent, although almost unanimously the participants answered that they have already suffered linguistic prejudice. However, the biggest contribution of this work was about the identification of discursive strategies of linguistic domination: the sarcasm, linguistic association to social condition of the region, and repetition.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcus Vinícius Freitas Mussi, Universidade Federal de Campina Grande

Professor no Centro de Formação de Professores da Universidade Federal de Campina Grande. Doutorando em Linguística na Universidade Federal da Paraíba.

References

Albres, Neiva de A. & Neves, Sylvia Lia G. (Org.). 2013. Libras em estudo: Política Linguística. São Paulo: FENEIS.

Angrosino, Michael. 2009. Etnografia e observação participante. Tradução José Fonseca. São Paulo: Bookman. (Coleção Pesquisa Qualitativa).

Altenhofen, Cleo Vilson. 2004. Política linguística, mitos e concepções linguísticas em áreas bilíngües de imigrantes (alemães) no Sul do Brasil. Revista Internacional de Linguística Iberoamericana, 2(1), p. 83-93. Políticas da Linguagem no Brasil.

Cáceres, Glenda H. 2014. Políticas Linguísticas em uma escola pública de ensino médio e tenológico: a oferta de línguas estrangeiras. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, 53(1).

Canagarajah, S. & Stanley, P. 2015. Ethical considerations in Language Policy research. In: Research methods in Language Policy and Planning: a pratical guide. UK: Wiley Blackwell. p. 33-44.

Celani, Maria Antonieta. 2005. Questões de ética na pesquisa em Linguística Aplicada. Linguagem &ensino, 8(1), p. 101-122.

Dalfovo, Michael Samir, Lana, Rogério Adilson, & Silveira, Amélia. 2008. Métodos quantitativos e qualitativos: um resgate teórico. Revista Interdisciplinar Científica Aplicada, Blumenau, 2(4), p. 01-13, Sem II.

Dionísio, C. I. B. 2014. Teorias recorrentes em Política e Planejamento Linguístico no Brasil. Monografia de Graduação. Universidade Federal da Paraíba.

Fiorin, José Luiz. 2009. O acordo ortográfico: uma questão de política linguística. Revista Veredas-UFJF (Juiz de Fora), 13(1), p. 7-19.

Hornberger, N. H. 2015. Selecting appropriate research methods in LPP research: methodological rich points. In: Research methods in Language Policy and Planning: a pratical guide. UK: Wiley Blackwell. p. 09-20.

Martino, Luis Mauro Sa. Teoria da Comunicação: teoria, conceitos e métodos. São Paulo: Vozes, 2009.

Paiva, Vera Lúcia M. de O. E. 2005. Reflexões sobre ética e Pesquisa. Revista Brasileira de Linguística Aplicada (Belo Horizonte), 5(1), p. 43-61.

Ribeiro da Silva, Elias. 2013. A pesquisa em Política Linguística: histórico, desenvolvimento e pressupostos epistemológicos. Scielo: Trabalhos em Linguística Aplicada (Campinas), 52(2), jul./dez.

Shohamy, E. 2006. Language policy: hidden agendas and new approaches. London: Routledge.

Sousa, Socorro Cláudia T. de; Soares, Maria Elias. 2014. Um estudo sobre as políticas linguísticas no Brasil. Revista de Letras, 33(1), jan.-jun.

Sousa, Socorro Cláudia T. de, Andrade, Rafaela Cristina de O., & Dionísio, C. I. B. 2015. Sotaque no telejornalismo brasileiro: uma questão de política linguística. Revista (Com)textos Linguísticos, UFES.

Spolsky, B. 2004. Language policy: key topics in Sociolinguistics. Cambridge: Cambridge.

Spolsky, B. 2009. Language Management. Cambridge: Cambridge.

Spolsky, B. (Org.). 2012. The Cambridge handbook of language policy. Cambridge: Cambridge. p. 03-15.

Theodorson, G. A. & Theodorson A. G. 1970. A modern dictionary of sociology. London: Methuen.

Published

2017-08-14

How to Cite

Mussi, M. V. F. (2017). Linguistic diversity in the public university: a desvealing study of domination strategies for language policy field. BELT - Brazilian English Language Teaching Journal, 8(1), 3–23. https://doi.org/10.15448/2178-3640.2017.1.26890

Issue

Section

Article