The "memory documentary" in Southern Brazil (1995-2010)

Authors

  • Cássio dos Santos Tomaim Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2018.1.27443

Keywords:

Memory documentary, Cinema, Culture of memory

Abstract

Mapping documentaries produced in the Southern of Brazil (from 1995 to 2010), we could realise a relation between the production’s enlargement on this sort of cinema in the region and the interest about the “memory’s documentary". We aim to investigate which aspects of this "culture of memory”- an identity feature of this cinema. Could we mention a vocation for memory in the documentaries of this region? What vocation is it? We carried out a textual analysis of the synopsis of the 102 films, directing to identify the main terms which configure the presentation mode of the documentaries, even as the character types that resides the filmic representations. The strong mark of the “memory's documentary" in this production comes as reflex of the "presentism" (HARTOG, 2014), many documentaries enunciate a commitment from the present to "rescue", "record", "uncover" stories, being the majority (62%) dedicated to represent people, celebrities or ordinary people, but also in this cinema it’s emphasized the given importance to heritage and institutions as objects of representation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cássio dos Santos Tomaim, Universidade Federal de Santa Maria

Professor dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação e em História da UFSM. Doutor em História pela Unesp/Franca.

References

: O ANO AZUL. Direção: Carlos Gerbase e Augusto Mallmann. Rio Grande do Sul: Vortex, 2009.

a QUADRA. Direção: Marcos Borba. Rio Grande do Sul: TV Ovo, 2009.

A BROA NOSSA DE CADA DIA. Direção: Guilherme Pierri e Juliana Cristina Reinhardt. Paraná: [S.I], 2008.

ASSMANN, Aleida. Espaços da recordação: formas e transformações da memória cultural, Campinas: Unicamp, 2011.

BERNARDET, Jean-Claude. Cineastas e imagens do povo. São Paulo: Cia. das Letras, 2003.

CAFÉ passado agora. Direção: Daniel Choma. Paraná: Câmara Clara, 2008.

CANDAU, Joel. Memória e identidade. São Paulo: Contexto, 2014.

CANTORAS do rádio. Direção: Gil Baroni e Marcos Avellar. Paraná: Arte Lux, 2008.

CASAMENTEIRAS. Direção: Daniel Choma. Paraná: Câmara Clara, 2007.

CRÔNICAS de uma batalha extinta. Direção: Diego Lara e Flavio Roberto. Santa Catarina: TAC Produções, 2006.

DESCOBRINDO Waltel. Direção: Alessandro Gamo. Paraná: Pioli Produções, 2005.

DIAS no tempo. Direção: Carolina Berger. Rio Grande do Sul: Milímetros, 2010.

DOIS sacos pretos de lixo. Direção: Yanko Del Pino. Paraná: Rodando Filmes, 2010.

ERICO Verissimo – Homem de Imprensa. Direção: Glei Soares. Rio Grande do Sul: [S.I], 2005.

ESPERA. Direção: Rafael Sirângelo Eccei. Rio Grande do Sul: [S.I], 1996.

FOTOSSENSÍVEL. Direção: Kike Kreuger. Santa Catarina: [S.I], 2010.

GARRINCHA, Alegria do povo. Direção: Joaquim Pedro de Andrade. Rio de Janeiro: Armando Nogueira, 1962.

GAUTHIER, Guy. O documentário: um outro cinema. Campinas: Papirus, 2011.

GIGANTE – Como o Inter conquistou o mundo. Direção: Gustavo Spolidoro. Rio Grande do Sul: G7, 2007.

GRÃOS de ouro em sais de prata. Direção: Daniel Choma. Paraná: Câmara Clara, 2008.

HARTOG, François. Regimes de historicidade: presentismo e experiências do tempo. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

HELENA de Curitiba. Direção: Josina Melo. Paraná: [S.I], 2008.

HELENA. Direção: Ademir Silva, Antonio Moreira e Luigi De Franceschi. Paraná: Oficina de Imagem, 2004.

HOMENAGEM a Francelino França (ou Making Of para Francelino). Direção: Anderson Craveiro. Paraná: Kinoarte, 2006.

HUYSSEN, Andreas. Culturas do passado-presente: modernismos, artes visuais, políticas da memória. Rio de Janeiro: Contraponto, 2014.

______. Seduzidos pela memória: arquitetura, monumentos, mídia. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2000.

INACREDITÁVEL – A Batalha dos Aflitos. Direção: Beto Souza. Rio Grande do Sul: TGD, 2006.

MAR de dentro. Direção: Paschoal Samora. Santa Catarina: Lacuna Filmes, 2007.

MARIA Angélica. Direção: Francelino França. Paraná: Kinoarte, 2009.

MEMÓRIAS de Santa Catarina. Direção: Chico Faganello. Santa Catarina: Américas Film Conservancy, 2005.

MIRAMAR, um olhar para o mundo. Direção: Marco Martins e Ricardo Weschenfelder. Santa Catarina: [S.I.] 2002.

MOMBELLI, Neli Fabiane. Santa Maria projetada: memória e identidade nos documentários da TV Ovo. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Santa Maria, 2012.

NADA vai nos separar: Os cem anos do S. C. Internacional. Direção: Saturnino Rocha. Rio Grande do Sul: G7, 2009.

NICHOLS, Bill. Introdução ao documentário. Campinas: Papirus, 2005.

NORA, Pierre. “Entre memória e história: a problemática dos lugares”. In: Projeto História. São Paulo, n. 10, p. 7-29, 1993.

O brilho do café. Direção: Daniel Choma. Paraná: Câmara Clara, 2007.

OLHAR de um cineasta. Direção: César Calvacanti. Santa Catarina: [S.I.], 2007.

ORIGINAL, O filme. Direção: [S.I]. Rio Grande do Sul: [S.I], 2007.

PAPÃO de 54. Direção: Alexandre Derlam. Rio Grande do Sul: Estação Elétrica, 2006.

PELÉ eterno. Direção: Anibal Massaini Neto. Rio de Janeiro: Cinearte, 2004.

PONTE Hercílio Luz: Patrimônio da Humanidade. Direção: Zeca Pires. Santa Catarina: Mundo Imaginário, 1996.

ROCCO. Direção: Felipe Matzembacher. Rio Grande do Sul: [S.I] 2010.

SEM palavras. Direção: Kátia Klock. Santa Catarina: Canyon, 2009.

SISTEMA de animação. Direção: Guilherme Ledoux e Alan Langdon. Santa Catarina: [S.I], 2008.

VELHOS heróis. Direção: Lissandro Stallivieri. Rio Grande do Sul: Spaghetti Filmes, 2004.

VISIONÁRIOS. Direção: Fernando Severo. Paraná: Cellulloid Cinevídeo, 2002.

Published

2018-01-02

How to Cite

Tomaim, C. dos S. (2018). The "memory documentary" in Southern Brazil (1995-2010). Revista FAMECOS, 25(1), ID27443. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2018.1.27443

Issue

Section

Movie