São Félix Municipal Public Archive as a historical construction space
DOI:
https://doi.org/10.15448/2178-3748.2022.1.43080Keywords:
São Félix Municipal Archive, Research, HistoryAbstract
The article brings a debate of the process of construction of history from sources and the Municipal Archive of São Félix. In summary, aspects related to the lived and historical experiences of the municipality, life and work of the then responsible for safeguarding the collection, Mr. Oséas Fernando Oliveira de Souza, are presented. The dialogue circulates around the repositories in place, with the experience developed, a study was carried out to guide students in the act of research with sources. Thus, still in this instruction, the enclosure is emphasized as a space of productivity and an entity responsible for the custody of objects, materials and document treatment. Therefore, its relevance in historical consultations and research stands out.
Downloads
References
ALMEIDA FILHO, Antônio José de. A pesquisa histórica: teoria, metodologia e historiografia. História da Enfermagem: Revista Eletrônica, Brasília, v. 7, n. 2, p. 381-382, 2016. Disponível em: http://here.abennacional.org.br/here/2a01a.pdf. Acesso em: 12 ago. 2020.
BACELLAR, Carlos. Uso e mau uso dos arquivos. São Paulo: Contexto. 2005.
BEZERRA, Cicero Anderson de Almeida. Memória, História e Manipulação Midiática. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA, 30. 2019, Recife. Anais [...]. Recife: UFPE, 2019. p. 1-12. Disponível em: https://www.snh2019.anpuh.org/resources/anais/8/1549522011_ARQUIVO_ Memoria, historiaemanipulacaomidiatica.pdf. Acesso em: 13 abr. 2021.
ETCHEVARNE, Carlos; PIMENTEL, Rita. O patrimônio arqueológico da Bahia. Salvador: SEI, 2011. 169 p. Disponível em: http://www.bahiaarqueologica.ufba.br/wp- content/uploads/2013/09/SEP88.pdf> Acesso em: 23 jun. 2020.
FARGE, Arlette. O sabor do Arquivo. 1. ed. São Paulo: Editora Universidade de São Paulo, 2009.
FERREIRA, Marieta de Moraes; FRANCO, Renato. Aprendendo História: Reflexão e Ensino. 2. ed. São Paulo: Editora FGV, 2013.
GALZERANI, Maria Carolina Bovério. Práticas de ensino em projeto de educação patrimonial: a produção de saberes educacionais. Proposições, Campinas, v. 24, n. 1, p. 93-107, 15 abr. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pp/a/JFdFvfGGbWBCgK vM6gsJwrj/abstract/?lang=pt. Acesso em: 24 jun. 2021.
KEITH, Jenkins. História Repensada. 4. ed. Edição. São Paulo: Contexto, 2005.
LE GOFF, Jacques. História e memória. Campinas: Editora da UNICAMP, 1990.
LUCA, Tania Regina de. Práticas de Pesquisa em História. São Paulo: Editora Contexto, 2020.
MATOS, Maria Teresa Navarro de Britto; PEREIRA, M. A. D. Institucionalização e Implementação de Arquivos Públicos Municipais: a experiência da Fundação Pedro Calmon - Centro de Memória e Arquivo Público da Bahia. In: CINFORM, 5., 2004, Salvador. Anais [...]. Salvador: EDUFBA, 2004. Disponível em: http://www.cinform-anteriores.ufba.br/v_anais/artigos/mariateresamatos.html#_ftn2. Acesso em: 7 maio 2020.
PRADO, Eliane Mimesse. A importância das fontes documentais para a pesquisa em História da Educação. Intermeio: revista do Programa de Pós-Graduação em Educação, Campo Grande, v. 16, n. 31, p. 124-133, jan./jul. 2010. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/intm/article/view/2444/1601. Acesso em: 30 maio 2021.
PRIORE, Mary del. Fazer história, interrogar documentos e fundar a memória: a importância dos arquivos no cotidiano do historiador. Territórios e Fronteiras: Revista de Pós-Graduação em História da Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, v. 3, n. 1, p. 1-13, jan./jun. 2002. Disponível em: http://ahr.upf.br/download/TextoMaryDelPriore2.pdf. Acesso em: 5 mar. 2020.
SOUZA, Oséas Fernando Oliveira de. História e Memória de São Félix: Cidade e Presépio. Cachoeira: Prontuário Atelier Editorial, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Oficina do Historiador
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Oficina do Historiador implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Oficina do Historiador as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.