The memories, the romance and the reading process

Authors

  • José Reinaldo Nonnenmacher Hilário Universidade Federal de Santa Catarina
  • Ana Cláudia de Souza Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-4301.2017.2.26404

Keywords:

Memory, Literature, Romance, Reading.

Abstract

Just as literary narrative is invariable limited, so are the reading paths.  They are tied to the reader’s moors and his/her memories and to the text. In this paper some of the aspects of the romance of memories Leite derramado (2009), by Chico Buarque, are analyzed. Inferential qualitative assessments are performed, taking into account not only the narrative construction of the romance but also the challenges this kind of reading imposes to the reader’s memory. In Leite derramado, Eulálio, a centenary men who is living in a hospital or in some kind of home for elderly, tells the reader his life focusing on Matilde, his wife who is gone.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Reinaldo Nonnenmacher Hilário, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutorando em Literatura - UFSC. Professor do Instituto Federal Catarinense - Campus Videira

Ana Cláudia de Souza, Universidade Federal de Santa Catarina

Professora do Departamento de Metodologia de Ensino e do Prgrama de Pós-Graduação em Linguística. Área de concentração: Psicolinguística.

References

BADDELEY, Alan; ANDERSON, Michael C.; EYSENCK, Michael W. Memória. Tradução Cornélia Stolting. Porto Alegre: Artmed, 2011.

BARTHES, Roland. O rumor da língua. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

BLANCHO T, Maurice. A conversa infinita. 2. ed. São Paulo: Escuta, 2007.

BENJAMIM, Walter. O narrador. In: ______. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 2012. p. 213-240.

BRISOLARA, Maria Isabel Teixeira. Por que não literatura na escola? In: SOUZA, A.C; BACK, A. C. P.; FINGER-KRATOCHVIL, C. Objetivas de leitura: tempos e espaços para o ato de ler e para a formação do leitor e do professor. (No prelo).

BUARQUE, Chico. Leite derramado. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

IZQUIERDO, Iván. Memória. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2011.

LIGHT, Leah L.; BURKE, Deborah M. (Ed.). Language, memory, and aging. Cambridge: Cambridge University Press, 1988.

PAULS, Allan. O passado. Tradução Josely Viana Baptista. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

SCHACTER, Daniel L. The seven sins of memory: how the mind forgets and remember. New York: Houghton-Miflin, 2001.

SOUZA, Ana Cláudia de. (Re)memória, (des)memória e aprendizagem: caminhos para se pensar a atividade de leitura. In: SOUZA. Ana Cláudia de; GARCIA, Wladimir Antônio da Costa. A produção de sentidos e o leitor: os caminhos da memória. Florianópolis: NUP/CED, 2012. p. 27-41.

Published

2018-03-23

How to Cite

Hilário, J. R. N., & de Souza, A. C. (2018). The memories, the romance and the reading process. Letrônica, 10(2), 837–849. https://doi.org/10.15448/1984-4301.2017.2.26404