Ongoing Teacher Training in Brazil: Emerging Trends in the 1990’s

Authors

  • Clarissa Martins de Araújo Universidade Federal de Pernambuco
  • Everson Melquiades Araújo Silva Universidade federal de Pernambuco

Keywords:

Formação continuada, Tendências na formação continuada, Formação crítico-reflexiva, formação liberal-conservadora.

Abstract

We carried out a bibliographic survey, which selected studies that sought to examine existing problems in the ongoing training of teachers in Brazil from the perspective of the current understanding and its different trends and approaches. We identified two major trends that appeared in the 1990’s.: (1) Liberal-conservative and (2) Critical-reflective. Our understanding is that in order to raise the quality of teachers’ work, it is essential to take the appropriate measures to make feasible improvements in these teachers’ working conditions, careers and salaries, but above all drive forward the renewal of ongoing training systems, based on the critical-reflective trend.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Clarissa Martins de Araújo, Universidade Federal de Pernambuco

Doutora em Educação pela Université de Toulouse - Le Mirail - França; Profª Adjunta do Departamento de Psicologia e Orientação Educacionais do Centro de Educação e do Núcleo de Formação de Professores e Prática Pedagógica, do Programa de Pós-Graduação em Educação, da Universidade Federal de Pernambuco.

Everson Melquiades Araújo Silva, Universidade federal de Pernambuco

Mestre em Educação, Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Educação, Prof. Substituto do Departamento de Métodos e Técnicas de Ensino do Centro de Educação, da Universidade Federal de Pernambuco.

Published

2009-09-10

How to Cite

Araújo, C. M. de, & Silva, E. M. A. (2009). Ongoing Teacher Training in Brazil: Emerging Trends in the 1990’s. Educação, 32(3). Retrieved from https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/N%C3%83%C6%92O%20https:/www.scimagojr.com/index.php/faced/article/view/4694

Issue

Section

Other Topics

Most read articles by the same author(s)