The meanings attributed by children to the city
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2018.2.30542Keywords:
Children and city. Children education and city. City and childhood.Abstract
This paper shows part of the results of an exploratory study performed with 220 children from ten cities of the State of Espírito Santo registered in the institutions of childhood education. It aims at discussing the meanings attributed by the children to the city, highlighting some constraints by which they pass due to being excluded from the city planning and from the broader social spaces. Children’s narratives reveal the paradoxical movement between the invisibility of children and the capacity of children’s cultures to launch new discursive devices that allow to build other rationalities about their experience with the city. To consider the different ways of symbolization of children is to perceive that they carry with them the marks of adult’s culture, at the same time that they are able to undertake other meanings about reality, what reveals a universe of peculiar meaning about the city, whose subtleties constitute a social legacy appropriate to children’s cultures, even in full articulation with adult’s cultures.
Downloads
References
ARAÚJO, V. C.; CARVALHO, J. S. F. As possibilidades de uma experiência compartilhada entre adultos e crianças na cidade. Revista Pro-posições, Campinas, v. 28, supl. 1, p. 111-131, set./dez. 2017.
ARAÚJO, V. C. de. Educação infantil em tempo integral: em busca de uma philia social. Educar em Revista, Curitiba, n. 63, p. 191-203, jan./maio 2017.
ARAÚJO, V. C. de. Rua e escola: lugares de possíveis compartilhamentos? Cadernos de Pesquisa em Educação, v. 14, n. 28, p. 80-101, jul./dez. 2008.
DEBORTOLI, J. A. O. Imagens contraditórias da infância: crianças e adultos na construção de uma cultura pública coletiva. In: DEBORTOLI, J. A. O.; MARTINS, M. F. A; MARTINS, S. (Org.). Infâncias na metrópole. Belo Horizonte: UFMG, 2008. p. 71-86.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). A educação no Brasil rural. Brasília, DF: Inep, 2006.
INNERARITY, D. O novo espaço público. Lisboa: Editorial Teorema, 2006.
LIMA, Mayumi Souza. A cidade e a criança. São Paulo: Nobel, 1989.
MARTINS, S. Urbanização e violência: reflexões a partir do livro e do filme Cidade de Deus. In: DEBORTOLI, J. A. O.; MARTINS, M. F. A.; MARTINS, S. Infâncias na metrópole. Belo Horizonte: UFMG, 2008. p. 175-202.
MATOS, Olgária. Contemporaneidades. São Paulo: Nacional, 2009.
PAYER, M. O. O rural no espaço público urbano. In: ORLANDI, E. P. (Org.). Cidade atravessada: os sentidos públicos no espaço urbano. Campinas, SP: Pontes, 2001.
PEREIRA, P. C. Urbanidade e consciência do comum: para uma apresentação. In: Pereira , P. C. (Org.). Espaço público: variações críticas sobre a urbanidade. Porto: Afrontamento, 2013. p. 7-15.
PORTELLA, E. Homem, natureza, cidade. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2012.
PROUT, A. Participação, políticas e as condições da infância em mudança. In: MULLER, F. Infância em perspectiva: políticas, pesquisas e instituições. São Paulo: Cortez, 2010. p. 21-41.
QVORTRUP, J. A dialética entre a proteção e a participação. Currículo sem Fronteiras, v. 15, n. 1, p. 11-30, jan./abr. 2015. Disponível em: <http://www.curriculosemfronteiras.org/vol15iss1articles/qvortrup.htm.pdf>. Acesso em: 6 set. 2016.
DO RIO, João. A alma encantadora das ruas: crônicas. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.
SANTOS, M. Pensando o espaço do homem. São Paulo: Hucitec, 1997.
SARMENTO, M.; PINTO, Manuel. As crianças e a infância: definindo conceitos, delimitando o campo. In: PINTO, M.; SARMENTO, M. As crianças: contexto e identidade. Braga: Centro de Estudos da Criança/Universidade do Minho, 1997. p. 9-30.
SARMENTO, M. J. Gerações e alteridade: interrogações a partir da sociologia da infância. Educação e Sociedade, Campinas, v. 26, n. 91, p. 361-378, maio/ago. 2005.
SARMENTO, M. J. As culturas da infância nas encruzilhadas da 2ª modernidade. In: SARMENTO, M.; CERISARA, A. B. Crianças e miúdos: perspectivas sociopedagógicas sobre infância e educação. Porto: Edições Asa, 2004. p. 9-34.
SILVA, A. N. Jogos, brinquedos e brincadeiras: trajectos intergeracionais. Vila Verde/Portugal: Atahca, 2011.
SOUZA, S. J.; LOPES, A. E. Fotografar e narrar: a produção do conhecimento no contexto da escola. Cadernos de Pesquisa, n. 116, p. 61-68, jul. 2002. Disponível em: <http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/article/view/582/581>. Acesso em: 1º dez.2017.
SOUZA, p. de. Espaços interdidatos e efeitos-sujeito na cidade. In: ORLANDI, E. p. (Org.). Cidade atravessada: os sentidos públicos no espaço urbano. Campinas, SP: Pontes, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.