Internationalization of Higher Education as an indicator of Sinaes: what quality are we talking about?

Authors

  • José Vieira de Sousa Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.3.28979

Keywords:

Higher Education. Internationalization. Quality. Sinaes.

Abstract

The process of internationalization has gained centrality in the debates on the quality of higher education institutions, becoming an indispensable element for scientific and cultural growth among countries in the various regions of the world. As an integrator of the international, intercultural and global dimensions of activities – teaching, research and extension – this process is becoming more and more a way of inducing quality, which is why, instead of happening spontaneously, Needs to be stimulated by institutional policies. Based on these premises, the objective of this article is to investigate the internationalization strategies adopted by a group of five federal universities, as pointed out in the quality indicators of the National System for the Evaluation of Higher Education (Sinaes), instituted by Law No. 10.861/2014, In Sinaes, the internationalization indicator is part of the IES Institutional Development evaluation axis, aiming at verifying the coherence between its Institutional Development Plan and the institutional policies, in the case of this work, the five selected universities and their interface with Sinaes policy. The proposed reflection considers, on the one hand, the complexity involved in the concept of internationalization associated with higher education and the strategies adopted by the IES and, on the other, that internationalization demands the formulation and evaluation of tuned goals, among others, with the requirements the different forms of their participation in the process.

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Author Biography

José Vieira de Sousa, Universidade de Brasília

Licenciado em Pedagogia pela Associação de Ensino Unificado do Distrito Federal e Letras pela Universidade de Brasília (UnB), mestre em Educação e doutor em Sociologia pela UnB. Professor da Universidade de Brasília, onde realiza estudos sobre avaliação, expansão, democratização e acesso à educação superior. Autor de livros e diversos capítulos de livros e artigos sobre educação superior. Coorganizador da Coleção Políticas Públicas de Educação, publicada pelas Editoras Autores Associados (2011, 2013 e 2014), Líber Livro (2012) e Fino Traço (2015 e 2016). Coordenador do Grupo de Trabalho Política de Educação Superior da Associação de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (Anped), nos biênios 2013-2015 e 2015-2017. Coordenador do Grupo de Estudos de Políticas de Avaliação de Educação Superior (Gepaes/UnB), no âmbito do qual vem coordenando pesquisas financiadas pelo CNPq acerca do tema. Pesquisador da Rede Universitas/Br – Projeto Políticas da Expansão da Educação Superior no Brasil (OBEDUC/Capes).

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Published

2017-12-31

How to Cite

de Sousa, J. V. (2017). Internationalization of Higher Education as an indicator of Sinaes: what quality are we talking about?. Educação, 40(3), 343–356. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.3.28979

Issue

Section

Dossiê: Internacionalização da educação superior