The professional insertion under the begginners teachers view: public policies implementation possibilities

Authors

  • Andreia Dias Pires Ferreira Universidade de Taubaté
  • Ana Maria Gimenes Correa Calil Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
  • Joseane Amâncio Pinto Universidade de Taubaté
  • Mariana Aranha de Souza Universidade Católica de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.3.26148

Keywords:

Beginning teacher. Professional insertion. Public police.

Abstract

The beginning of the career is a complex period in which the teacher begins to build his professional identity. The process of professional insertion requires a lot of care in order to meet and meet the needs of this stage. This qualitative and quantitative study sought to understand how 157 beginning teachers of Early Childhood Education and Elementary School in a municipal school network in the interior of São Paulo perceive the actions taken in the process of professional insertion as well as their needs during this period. The results made it possible to identify that their experiences have become suggestions for measures that can contribute to the improvement of teaching practice and the implementation of public policies for the professional insertion of beginning teachers.

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Author Biographies

Andreia Dias Pires Ferreira, Universidade de Taubaté

Mestre em Educação pela Universidade de Taubaté. Pedagoga pela Universidade do Vale do Paraíba - UNIVAP. Professora da Rede Municipal de Ensino de São José dos Campos.

Ana Maria Gimenes Correa Calil, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Doutora em Educação (Psicologia da Educação) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Mestre em Educação (Psicologia da Educação) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Pedagoga e Economista pela Universidade de Taubaté. Professora Assistente III do Departamento de Pedagogia e Professora do Programa de Mestrado em Educação, ambos da Universidade de Taubaté. Professora Coordenadora do PIBID Pedagogia e Pesquisadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Desenvolvimento Profissional Docente da PUC/SP. Atua com os temas referentes à formação de professores e os professores iniciantes.

Joseane Amâncio Pinto, Universidade de Taubaté

Mestre em Educação pela Universidade de Taubaté. Pedagoga pela Universidade do Vale do Paraíba - UNIVAP. Professora da Rede Municipal de Ensino de São José dos Campos.

Mariana Aranha de Souza, Universidade Católica de São Paulo

Doutora em Educação (Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Mestre em Educação (Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.Graduada em Pedagogia pela Faculdade Maria Augusta Ribeiro Daher. Professora Doutora Colaboradora do Programa de Mestrado em Desenvolvimento Humano: Formação, Políticas e Práticas Sociais e do Programa de Mestrado em Educação da Universidade de Taubaté. Assessora Pedagógica da Educação à Distância da Universidade de Taubaté. Pesquisadora do GEPI (Grupos de Estudos e Pesquisas em Interdisciplinaridade) da PUC/SP.

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Published

2017-12-31

How to Cite

Ferreira, A. D. P., Calil, A. M. G. C., Pinto, J. A., & de Souza, M. A. (2017). The professional insertion under the begginners teachers view: public policies implementation possibilities. Educação, 40(3), 431–439. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.3.26148