African students in Brazilian universities: the challenges of internationalization at home in university daily life

Authors

  • Maria Isabel da Cunha Universidade Estadual de Campinas
  • Gildo Volpato Universidade do Vale do Rio dos Sinos
  • Maria Aparecida Marques Rocha Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
  • Marinalva Moog Pinto Universidade Estadual de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.3.24240

Keywords:

Internationalization. Higher Education. African students.

Abstract

The objective of this research was to understand the internationalization process in higher education and its impacts, considering the presence of African students in two Brazilian universities. The approach of the research was qualitative and a questionnaire has been applied with students, as well as a semi-structured interview made with the managing board. Among the reasons to study in Brazil, some of them stand out such as: a bigger acknowledgement of a foreign diploma, also a professional formation differential and improvement in the labor force inclusion. As challenges, they highlight the adaptation to linguistic variations and writing, including their difficulty with contents they had not been exposed to. They revealed they intend to return to Angola in order to help with their country’s reconstruction, since that nation faced a civil war for 30 years. The managers revealed to be aware of the institutional strategies for internationalization, emphasizing sustainability and institutional actions dissemination as ways to give more visibility and turn the institutional image stronger. They support this process, hosting and sheltering those students and mention the social, cultural and academic values that come up from these experiences.

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Author Biographies

Maria Isabel da Cunha, Universidade Estadual de Campinas

Docente do PPG UNISINOS

Universidade do Vale do Rio dos Sinos – UNISINOS

São Leopoldo – RS

Grupo de Pesquisa

Líder do Grupo - Profª Drª Maria Isabel da Cunha

Formação de Professores, Ensino e Avaliação - UNISiNOS

 

Gildo Volpato, Universidade do Vale do Rio dos Sinos

  1. Prof. Dr. Gildo Volpato

Reitor e Docente do PPG UNESC

Universidade do Extremo Sul Catarinense -UNESC

Criciúma – SC

Grupo de Pesquisa

Formação de Professores, Ensino e Avaliação – UNISINOS

Líder Profª Drª Maria Isabel da Cunha

Maria Aparecida Marques Rocha, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

  1. Profª Drª Maria Aparecida Marques da Rocha

Docente do PPG UNISINOS

Universidade do Vale do Rio dos Sinos – UNISINOS

São Leopoldo – RS

Grupo de Pesquisa

Formação de Professores, Ensino e Avaliação - UNISiNOS

Líder Profª Drª Maria Isabel da Cunha

Marinalva Moog Pinto, Universidade Estadual de Campinas

Doutora em Educação -UNISINOS- CAPES 7

Coordenadora do Mestrado de Educação- Angola

Docente do Mestrado Interdisciplinar e Mestrado em Educação pela Universidade do Alto Vale do Rio do Peixe -UNIARP

Conselho Administrativo-IUSUR-Uruguai

Grupo de Pesquisa

Formação de Professores, Ensino e Avaliação - UNISINOS

Líder Profª Drª Maria Isabel da Cunha

          Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Superior – UNICAMP

Líder- Profª Drª Elisabete Monteiro de Aguiar Pereira

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Published

2017-12-31

How to Cite

da Cunha, M. I., Volpato, G., Rocha, M. A. M., & Pinto, M. M. (2017). African students in Brazilian universities: the challenges of internationalization at home in university daily life. Educação, 40(3), 469–480. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.3.24240