Effect size: a statistical basis for clinical practice
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-6523.2018.1.29437Palavras-chave:
effect size, P value, statistical interpretation, clinical decision-making, clinical effectiveness.Resumo
OBJECTIVE: Effect size (ES) is the statistical measure which quantifies the strength of a phenomenon and is commonly applied to observational and interventional studies. The aim of this review was to describe the conceptual basis of this measure, including its application, calculation and interpretation.
RESULTS: As well as being used to detect the magnitude of the difference between groups, to verify the strength of association between predictor and outcome variables, to calculate sample size and power, ES is also used in meta-analysis. ES formulas can be divided into these categories: I – Difference between groups, II – Strength of association, III – Risk estimation, and IV – Multivariate data. The d value was originally considered small (0.20 > d ≤ 0.49), medium (0.50 > d≤ 0.79) or large (d ≥ 0.80); however, these cut-off limits are not consensual and could be contextualized according to a specific field of knowledge. In general, a larger score implies that a larger difference was detected.
CONCLUSION: The ES report, in conjunction with the confidence interval and P value, aims to strengthen interpretation and prevent the misinterpretation of data, and thus leads to clinical decisions being based on scientific evidence studies.
*** Tamanho do efeito: base estatística para a prática clínica ***
OBJETIVO: O tamanho do efeito (ES) é a medida estatística que quantifica a força de um fenômeno e é comumente aplicada a estudos observacionais e de intervenção. O objetivo desta revisão foi descrever a base conceitual desta medida, incluindo sua aplicação, cálculo e interpretação.
RESULTADOS: Além de ser usado para detectar a magnitude da diferença entre os grupos, para verificar a força da associação entre variáveis preditoras e de desfecho, para calcular o tamanho da amostra e a potência, ES também é usado em metanálise. As fórmulas ES podem ser divididas nestas categorias: I – Diferença entre grupos, II – Força de associação, III – Estimativa de risco e IV – Dados multivariados. O valor d foi originalmente considerado pequeno (0,20 > d ≤ 0,49), médio (0,50 > d ≤ 0,79) ou grande (d ≥ 0,80); entretanto, esses limites de corte não são consensuais e podem ser contextualizados de acordo com um campo específico de conhecimento. Em geral, uma pontuação maior implica que uma diferença maior foi detectada.
CONCLUSÃO: O ES, em conjunto com o intervalo de confiança e valor de P, visa reforçar a interpretação e evitar a má interpretação dos dados, e, assim, leva a decisões clínicas baseadas em estudos de evidências científicas.
Palavras-chave: tamanho do efeito; valor de P, interpretação estatística; tomada de decisão; eficácia clínica.
Referências
Cohen J. Statistical power analysis for the behavioral sciences. 2th ed. Ney Jersey, NJ: Lawrence Eribaum; 1988.
Sullivan GM, Feinn R. Using effect size – or why the p value is not enough. J Grad Med Educ 2012;4:279-282.
https://doi.org/10.4300/JGME-D-12-00156.1
Altman DG, Bland JM. Absence of evidence is not evidence of absence. BMJ 1995;311:485.
https://doi.org/10.1136/bmj.311.7003.485
Cohen J. The earth is round (p<.05). Ame Psychol 1994;49:997-1003.
https://doi.org/10.1037/0003-066X.49.12.997
Johnson D. The insignificance of statistical significance testing. J Wildl Manage 1999;63:763-72.
https://doi.org/10.2307/3802789
Wasserstein RL, Lazar NA. The ASA’s statement on p-values: context, process, and purpose. Am Stat 2016;70:129-33.
https://doi.org/10.1080/00031305.2016.1154108
Ferguson CJ. An (ES) primer: A guide for clinicians and researchers. Prof Psychol Res 2009;40:532-8.
https://doi.org/10.1037/a0015808
Kirk RE. Practical significance: A concept whose time has come. Educ Psychol Meas1996;56:746-59.
https://doi.org/10.1177/0013164496056005002
Pandis N. The effect size. Am J Orthod Dentofacial Orthop 2012;142: 739-40.
https://doi.org/10.1016/j.ajodo.2012.06.011
Espírito-Santo H, Daniel F. Calculating and reporting effect sizes on scientific papers (1): p < 0.05 limitations in the analysis of mean differences of two groups. RPICS 2015;1:3-16.
Khalilzadeh J, Tasci ADA. Large sample size, significance level, and the effect size: Solutions to perils of using big data for academic research. Tour Manag 2017;62:89-96.
https://doi.org/10.1016/j.tourman.2017.03.026
Ferrari R, Caram LMO, Garcia T, Paiva SAR, Vale AS, Tanni SE. Effect size. Pneumol Paul 2016;29:73-4.
Fritz CO, Morris PE, Richler JJ. (ES) estimates: current use, calculations, and interpretation. J Exp Psychol Gen 2012;141:2-18.
https://doi.org/10.1037/a0024338
Nakagawa S, Cuthill IC. effect size, confidence interval and statistical significance: a practical guide for biologists. Biol Rev Camb Philos Soc 2007;82:591-605.
https://doi.org/10.1111/j.1469-185X.2007.00027.x
Hulley SB, Cummings SR, Browner WS, Grady DG, Newman TB. Delineando a pesquisa clínica. 4th ed. Porto Alegre: Artmed; 2015.
Bakker M, Dijk AV, Wicherts JM. The rules of the game called psychological science. Perspect Psychol Sci 2012;7:543-54.
https://doi.org/10.1177/1745691612459060
Anderson SF, Kelley K, Maxwell SE. Sample-size planning for more accurate statistical power: A method adjusting sample effect sizes for publication bias and uncertainty. Psychol Sci 2017;28:1547-62.
https://doi.org/10.1177/0956797617723724
Bradley MT, Brand A. Alpha values as a function of sample size, effect size, and power: accuracy over inference. Psychol Rep 2013;112:835-44.
https://doi.org/10.2466/03.49.PR0.112.3.835-844
Tomczak M, Tomczak E. The need to report effect size estimates revisited. An overview of some recommended measures of effect size. TSS 2014; 1:19-25.
Greenland S, Senn SJ, Rothman KJ, Carlin JB, Poole C, Goodman SN, et al. Statistical tests, p values, confidence intervals, and power: a guide to misinterpretations. Eur J Epidemiol 2016;31 337-50.
https://doi.org/10.1007/s10654-016-0149-3
Hedges LV. Distributional theory for Glass´s estimator of effect size and related estimators. J Educ Behav Stat 1981;6:107-28.
https://doi.org/10.3102/10769986006002107
Glass GV. Primary, secondary, and meta-analysis of research. Educ Res 1976;5:3-8.
https://doi.org/10.3102/0013189X005010003
Lalongo C. Understanding the effect size and its measures. Biochem Med 2016;26:150-63.
https://doi.org/10.11613/BM.2016.015
Levine TR, Hullett CR. Eta squared, partial eta squared, and misreporting of effect size in communication research. Hum Commun Res 2002;28: 612-25.
https://doi.org/10.1111/j.1468-2958.2002.tb00828.x
Bakeman R. Recommended effect size statistics for repeated measures designs. Behav Res Methods 2005;37:379-84.
https://doi.org/10.3758/BF03192707
Espírito-Santo H, Daniel F. Calculating and reporting effect sizes on scientific papers (2): Guide to report the strength of relationships. RPICS 2017;1:53-64.
Maher JM, Markey, CM, Ebert-May D. The other half of the story: effect size analysis in quantitative research. CBE-Life Sci Educ 2013;12:345-51.
https://doi.org/10.1187/cbe.13-04-0082
Selya AS, Rose JS, Dierker LC, Hedeker D, Mermelstein RJ. A practical guide to calculation Cohen’s f2, a measure of local effect size, from PROC MIXED. Front Psychol 2012;3:1-6.
https://doi.org/10.3389/fpsyg.2012.00111
McHugh ML. The odds ratio: calculation, usage, and interpretation. Biochem Med 2009;19:120-6.
https://doi.org/10.11613/BM.2009.011
Téllez A, García CH, Corral-Verdugo V. Effect size, confidence intervals and statistical power in psychological research. Psychol Russia 2015;8:27-47.
https://doi.org/10.11621/pir.2015.0303
Nyirongo VB, Mukaka MM, Kalilani-Phiri LV. Statistical pitfalls in medical research. Malawi Med J 2008;20:15-18.
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença
DIREITOS AUTORAIS
A submissão de originais para a Odonto Ciência implica na transferência, pelos autores, dos direitos de publicação. Os direitos autorais para os artigos publicados nesta revista são do autor, com direitos da revista sobre a primeira publicação. Os autores somente poderão utilizar os mesmos resultados em outras publicações indicando claramente a Odonto Ciência como o meio da publicação original.
LICENÇA CREATIVE COMMONS
Em virtude de ser uma revista de acesso aberto, permite-se o uso gratuito dos artigos em aplicações científicas e educacionais, desde que citada a fonte. De acordo com a Licença Creative Commons CC-BY 4.0, adotada pela Odonto Ciência o usuário deve respeitar os requisitos abaixo.
Você tem o direito de:
Compartilhar — copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato.
Adaptar — remixar, transformar e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercialmente.
Porém, somente de acordo com os termos seguintes:
Atribuição — Você deve dar o crédito apropriado, prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas. Você deve fazê-lo em qualquer circunstância razoável, mas de maneira alguma que sugira que a Odonto Ciência apoia você ou o seu uso.
Sem restrições adicionais — Você não pode aplicar termos jurídicos ou medidas de caráter tecnológico que restrinjam legalmente outros de fazerem algo que a licença permita.
Avisos:
Você não tem de cumprir com os termos da licença relativamente a elementos do material que estejam no domínio público ou cuja utilização seja permitida por uma exceção ou limitação que seja aplicável.
Não são dadas quaisquer garantias. A licença pode não lhe dar todas as autorizações necessárias para o uso pretendido. Por exemplo, outros direitos, tais como direitos de imagem, de privacidade ou direitos morais, podem limitar o uso do material.
Para mais detalhes sobre a licença Creative Commons, siga o link no rodapé desta página eletrônica.