Formation and Pricing Strategies: a quantitative-descritive study about practices enterprises of Serra Gaucha

Authors

  • Fabiano Larentis Universidade de Caxias do Sul
  • Gabriel Sperandio Milan Universidade de Caxias do Sul
  • Deonir De Toni Universidade de Caxias do Sul
  • Alexandre Majola Gava Faculdade Cenecista de Bento Gonçalves

Keywords:

Price strategies. Price formation. Profitability. Multivariate data analysis

Abstract

Price formation and definition is an element frequently considered on company’s
sustentability. Despite the importance of this aspect, there is a lack of studies related to pricing and their impact on strategy and organizational performance. Thus, this study aims to identify and analyse price strategies and processes and assess their impact on organizational performance. It was performed a survey in 104 companies located in the state of Rio Grande do Sul (northeast region), Brazil. The data analysis considered factor analysis, cluster analysis and ANOVA statistics to verify significant statistical differences among the identified clusters. It was identified four factors concerning price definitions and six factors concerning the most adopted price strategies. The results indicate that companies with premium, value added, price strategy, compared to their competitors, have a better profitability. Also, three company clusters emerged: one of them demonstrated the best relation between use of alternative pricing initiatives and performance, considering differentials, sales, prices, costs and profitability. Thus, it is necessary that managers understand the context of pricing, which includes internal and external organizational dimensions, involving them to the perception of customer value.

Author Biographies

Fabiano Larentis, Universidade de Caxias do Sul

Doutor em Administração (UFRGS). Docente do Programa de Pós-Graduação em Administração (PPGA_UCS), Mestrado

 

Gabriel Sperandio Milan, Universidade de Caxias do Sul

Doutor em Engenharia da Produção (UFRGS). Docente do Programa de Pós-Graduação em Administração (PPGA_UCS), Mestrado e Doutorado (Associação UCS PUCRS)

Deonir De Toni, Universidade de Caxias do Sul

Doutor em Administração (UFRGS). Docente do Programa de Pós-Graduação em Administração (PPGA_UCS), Mestrado

Alexandre Majola Gava, Faculdade Cenecista de Bento Gonçalves

Doutor em Administração (UFRGS). Docente de graduação (CESF, FACEBG, PUCRS) e pós-graduação lato sensu

References

ALVES, C. A.; VAROTTO, L. F.; GONÇALVES, M. N. Objetivos e métodos de preço no varejo: um estudo na zona sul de São Paulo. Revista de Administração de Empresas, v. 52, n. 6, p. 595-612, 2012.

A. T. KEARNEY O que o consumidor valoriza? HSM Management, n. 44, maio-jun. 2004.

BASSO, K, et al. Preços Mais Baixos para Novos Clientes: Consequências da Percepção de Injustiça de Preço nos Clientes Atuais. Revista de Administraçã, v. 46, n. 4, p. 407-422, 2011.

BERNARDI, L. A. Política e formação de preços: uma abordagem competitiva, sistêmica e integrada. São Paulo: Atlas, 1996.

COGAN, S. Custos e preços: formação e análise. São Paulo: Pioneira Thomson, 2002.

CRESSMAN JR., G. S. Commentary on: industrial pricing: theory and managerial practice. Marketing Science, v. 18, n. 3, p. 455-457. 1999.

DE TONI, D. et al. Relação entre estratégias de formação de preços e custeio: a interface entre as áreas de marketing e de finanças e controladoria. In: ENCONTRO DA ANPAD, 31., 2007. Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: ANPAD, 2007.

DIAMANTOPOULOS, A. Determinação de preços. In: BAKER, M. (Org.). Administração de Marketing. Rio de Janeiro: Elsevier, 2005.

DOLAN, R. J.; SIMON, H. O poder dos preços. São Paulo: Futura, 1998.

GOURVILLE, J. T.; SOMAN, D. Pricing and the psychology of consumption. Harvard Business Review, v. 80, n. 9, p. 90-96, 2002.

GUILTINAN, J. P.; GUNDLACH, G. T. Aggressive and predatory pricing: a framework for analysis. Journal of Marketing, v. 60, n. 3, p. 87-102, 1996.

HAIR JR., J. F. et al. Análise Multivariadade de dados. 6. ed. Porto Alegre: Bookman, 2009.

HAIR JR., J. F.; BUSH, R. P.; ORTINAU, D. J. Marketing research: a practical approach for the new millennium. New York: Irwin/McGraw-Hill, 2000.

HEIL, O. P.; HELSEN, K. Toward an understanding of price wars: their nature and how to they erupt. International Journal of Research in Marketing, v. 18, n. 1/2, p. 83-98, 2001.

HOOLEY, G. J.; SAUNDERS, J. A.; PIERCY, N. F. Estratégia de marketing e posicionamento competitivo. 4. ed. São Paulo: Pearson, 2011.

INGENBLEEK, P. et al. Successful new product pricing practices: a contingency approach. Marketing Letters, v. 14, n. 4, p. 289-305, 2003.

JOHNSON, R. A.; WICHERN, D. W. Applied multivariate statistical analysis. 6. ed. Upper Saddle River: Pearson Education International, 2007.

KOTLER, P.; KELLER, K. L. Administração de marketing. 12. ed. São Paulo: Pearson, 2006.

LESZINSKI R.; MARN, M. V. Setting value, not price. McQuinsey Quarterly, v. 1, p. 99-115, 1997.

MACHADO, M. A. V.; MACHADO, M. R.; HOLANDA, F. M. A. Análise do processo de formação de preços do setor hoteleiro da cidade de João Pessoa PB: um estudo exploratório. Revista Acadêmica Observatório de

Inovação do Turismo, v. I, n. 3, p. 1-15, 2006.

MALHOTRA, N. Pesquisa de marketing: uma orientação aplicada. 6a ed. Porto Alegre: Bookman, 2012.

MONROE, K. B.; COX, J. L. Pricing practices that endanger profits. Marketing Management, v. 10, n. 3, p. 42-46, 2001.

NAGLE, T.; HOLDEN, R. K. Estratégias e táticas de preços: um guia para crescer com lucratividade. 4. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2008.

NICHELE, M.; MILAN, G. S. Fundamentos, estratégias e decisões de preço. In: MILAN, G. S.; BRANCHI, V. L. (Orgs.). Administração mercadológica: teoria e pesquisas. Caxias do Sul: EDUCS, 2006. Vol. 2.

NOBLE, P. M.; GRUCA, T. S. Industrial pricing: theory and managerial practice. Marketing Science, v. 18, n. 3, p. 435-454, 1999.

OLIVER, R. L. Satisfaction: a behavioral perspective on the consumer. 2. ed. New York: M. E. Sharpe, 2010.

PAIXÃO, R. B.; BRUNI, A. L.; LADEIRA, R. Nem tudo que reluz é ouro: um estudo da interferência da força da marca na formação dos preços com o uso de testes de correlação e análise de conglomerados. In: ENCONTRO DA ANPAD, 30. 2006. Salvador. Anais... Salvador: ANPAD, 2006.

RAO, A. R., BERGEN, M. E.; DAVIS, S. How to fight a price war. Harvard Business Review, v. 78, n. 2, p. 107-116, 2000.

RAMOS, P. M.; MAYA, P. C. C.; BORNIA, A. C. Estudo científico do componente preço e sua relação com o marketing mix de produto brasileiro de exportação: uma pesquisa multicasos nas empresas do consórcio de exportação de calçados de São João Batista SC. In: ENCONTRO DA ANPAD, 29. 2005. Brasília. Anais... Brasília: ANPAD, 2005.

SIMON, H. Pricing opportunities and how to exploit them. Sloan Management Review, v. 33, n. 2, p. 55-65, 1992.

SIMON, H.; BILSTEIN, F. R.; LUBY, F. Gerenciar para o lucro, não para a participação de mercado. Porto Alegre: Bookman, 2008.

SOUZA, A. O processo de formação de preços em empresas de produção por encomenda: estudo de casos múltiplos na região metropolitana de Belo Horizonte. In: ENCONTRO DE MARKETING DA ANPAD, 2., 2006. Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: ANPAD, 2005.

SOUZA, A. et al. Análise de sistemas de informações utilizados como suporte para os processos de estimação de custos e formação de preços. In: ENCONTRO DA ANPAD, 29. 2005. Brasília. Anais... Brasília: ANPAD, 2005.

TORRES, U. P. P.; MARTINS, H. C. Análise estratégica das áreas de marketing e finanças no processo de formação e manutenção dos preços: o caso da montadora Fiat Automóveis S.A. Revista Eletrônica de Ciência Administrativa, v. 5, n. 1, p. 1-15, 2006.

URBANY, J. E. Determinação e estratégias de definição de preços. In: CZINKOTA, M. et al. Marketing: as melhores práticas. Porto Alegre: Bookman, 2001.

URDAN, A. T.; OSAKU, W. Determinantes do sucesso de novos produtos: um estudo de empresas estrangeiras no Brasil. In: ENCONTRO DA ANPAD, 29., 2005. Brasília. Anais... Brasília: ANPAD, 2005.

VIEIRA, V. A.; MATOS, C. A. A influência da apresentação do preço sobre as avaliações dos clientes. Revista de Administração Contemporânea, v. 16, n. 4, p. 544-565, 2012.

ZIELKE, S. Integrating Emotions in the Analysis of Retail Price Images. Psychology & Marketing, v. 28, n. 4, p. 330-359, Apr. 2011.

Published

2015-07-16

Issue

Section

Articles