The translator as the other

Reflections of pre-service teachers of English and Portuguese about translation as a profession

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2178-3640.2020.1.35907

Keywords:

English as an additional language, teacher development, pedagogical projects for English teaching

Abstract

This paper presents a reflection and discussion upon a pedagogical project carried out in a class of Portuguese and English Languages at a Teacher Certification degree in a university in southern Brazil. In this project, students – future English teachers – had lectures with a variety of professional in the area of Languages: a public school teacher, a private language schoolteacher and a public translator. After each lecture, students wrote reflective essays about it to be read and discussed in class. This article focuses, therefore, on the essays produced by four of them after the lecture with the translator. It is possible to state that participants shift from an idealized view regarding translation to a more realistic one (that of a professional doing technical work). In the end, participants suggest this was an important reflection upon their professional future, which may not include teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

William Kirsch, Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA), Porto Alegre, RS, Brasil.

Professor adjunto de língua inglesa da Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA).

References

Bakhtin, M. (2010). Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes.

Brasil. (1998). Parâmetros Curriculares Nacionais: Terceiro e quarto ciclos do Ensino Fundamental: Língua Portuguesa. Brasília: MEC/SEF (PDF).

Filipouski, A. M., Marchi, D. & Simões, L. (2009). Referenciais Curriculares para o Ensino de Língua Portuguesa e Literatura. Rio Grande do Sul, Secretaria de Educação do Estado.

Fischer, L. A. (2009). Inteligência com dor: Nelson Rodrigues ensaísta. Porto Alegre, Arquipélago Editorial.

Geraldi, W. (1984). O texto na sala de aula: leitura e produção. Cascavel: Assoeste.

Geraldi, W. (1997). Portos de Passagem. São Paulo: Martins Fontes.

Guedes, P. C. (2002). Da redação escolar ao texto: um manual de redação. Porto Alegre: Editora UFRGS.

Hernández, F. (1998). Transgressão e mudança na educação: os projetos de trabalho. Porto Alegre: Artmed.

Huber, M. (1999). Apprendre en projets: la pédagogie du projet-élèves. Chronique Sociale, Lyon.

Kirsch, W. (2012). Projeto didático o som que faz a nossa cabeça, interlocução, publicidade e autoria – relato interpretativo dessa experiência pedagógica. Dissertação de Mestrado, PPGLET UFRGS, Porto Alegre.

Kirsch, W. & Sarmento, S. (2019). O som que faz a nossa cabeça: relato de engajamento numa experiência pedagógica na aula de português do ensino público. Letras, 0(58), 157-182. DOI: http://dx.doi.org/10.5902/2176148534852.

Pazello, E. (2005). Pedagogia de projetos e o ensino de inglês de 5ª a 8ª série: convicção ou modismo? Dissertação de Mestrado, UFPR.

Saldaña, J. (2009). Qualitative Researchers. London: Sage Publications.

Santomé, J. T. (1998). Globalização e interdisciplinaridade: o curríulo. Porto Alegre: Artmed.

Saunders, B., Sim, J., Kingstone, T., Baker, S., Waterfield, J., Bartlam, B., . . . Jinks, C. (2018). Saturation in qualitative research: exploring its conceptualization and operationalization. Quality & Quantity, 52(4), 1893–1907. DOI: https://doi.org/10.1007/s11135-017-0574-8.

Soares, M. (2004). Projetos de Trabalho e Avaliação por Competências: Encontros, desencontros e contribuições à Educação Matemática. Dissertação de Mestrado, UFSC.

Schlatter, M., Garcez, P. M. (2009). Línguas adicionais (espanhol e inglês). In Referenciais Curriculares do Estado do Rio Grande do Sul: Linguagens, Códigos e suas Tecnologias (pp. 127-172). Vol 1. Porto Alegre: SEDUCRS/DP.

Welp, A. K. S., Vial, A. P. S. (2016). Currículo com Base em Projetos. Entrelinhas, 10(2), 230–255.

Zabala, A. (2002). Enfoque globalizador e pensamento complexo: uma. proposta para o currículo escolar. Porto Alegre: ArtMed.

Published

2020-12-31

How to Cite

Kirsch, W. (2020). The translator as the other: Reflections of pre-service teachers of English and Portuguese about translation as a profession. BELT - Brazilian English Language Teaching Journal, 11(1), e35907. https://doi.org/10.15448/2178-3640.2020.1.35907

Issue

Section

Article