Evolução da educação no Brasil, 1970-2003
Resumo
Este texto analisa a evolução da educação no Brasil, entre 1970 e 2003, enfatizando os aspectos qualitativos relativamente ao ensino fundamental, médio e superior. Constata-se um grave problema de repetência, evasão e distorção idade-série: 42% dos jovens de 18 a 24 anos estão em séries adequadas para outras faixas de idade. Outro problema é o analfabetismo funcional referindo-se a pessoas que lêem, mas não compreendem. Os testes, avaliando o aprendizado em Português e Matemática, para alunos do ensino fundamental e médio, revelam notas abaixo do mínimo esperado. Conclui-se que não se prepara adequadamente os alunos para o mercado de trabalho. Muitas escolas não possuem bibliotecas e laboratórios de informática e de ciências e seus professores são mal remunerados. Os alunos que concluem o segundo grau possuem competências apenas do ensino fundamental, o que compromete a qualidade do ensino superior. A avaliação do Exame Nacional de Cursos de 2003 mostrou que as universidades públicas apresentam um percentual maior de conceitos “A”, enquanto os conceitos “C”, “D” e “E” predominam nas universidades privadas. Há necessidade de adequar melhor o ensino básico para o mercado de trabalho, com ênfase em línguas e informática, e distribuir bolsas para alunos carentes, além de incentivar as instituições a interagirem com o setor produtivo, visado o ensino e a captação de recursos.
Palavras-chave: Educação no Brasil. Ensino fundamental. Educação e desenvolvimento econômico.
Abstract
This paper analyses the evolution of education in Brazil from 1970 to 2003 with emphasis on the qualitative aspects of education at the elementary, high and undergraduate school levels. The analysis identifies significant problems with repetition, school evasion and people attending classes inappropriate for their age: 42% of the youths between 18 and 24 years old were in classes appropriate for younger students. Another problem identified was lack of reading comprehension, where students do not understand what they read. Standardized tests used to evaluate students learning Portuguese and Mathematics at elementary school received grades below minimum expected levels. Given these test scores, the conclusion is that the students are not prepared for the labour market. Contributing to these substandard academic results are the facts that many schools do not have libraries, computer or science laboratories, and that the teachers are underpaid. Based on the analysis, students that complete high school only had actual competences equivalent to the elementary level, which in turn affects the quality of learning at the undergraduate level. An evaluation made by the “Exame Nacional de Cursos” in 2003 showed that public universities have a higher percentage of “A” grades, while “C”, “D” and “E” grades are predominant in private universities. It is a necessity of the education system to adequately deliver the basic level of knowledge required for the labour market, with emphasis on education in languages and computer sciences. This can be achieved by allocating scholarships to poorer students while supporting interaction between productive sectors of the economy and educational institutions to make sure labour market needs are understood and met.
Key words: Education in Brazil. Elementary teaching. Education and economic development.
JEL Classification: A2 – Economics education and teaching of economics. A20 – General. A29 – Other.
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