The Relevance Of The Big Five Model To Students’ Adaptation To The Academic Environment Personality and Academic Experiences

Autores

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-8623.2019.4.31599

Palavras-chave:

estudantes universitários, experiências acadêmicas, Habilidades do século XXI.

Resumo

The Big Five has been used as a theoretical framework for the evaluation of the 21stcentury skills and is associated with desirable outcomes. This study evaluates the extent to which the Big Five relates to students’ adaptation to the academic environment. Participants were 845 undergraduate students (60.7% female), aged from 17 to 31 years who answered the Factorial Personality Battery and the Academic Experience Questionnaire. Data reduction analysis at the facet level recovered the Big Five structure and indicated that Extraversion, Neuroticism, and Conscientiousness are, respectively, associated with higher personal, interpersonal, and study related academic adaptation dimensions. Agreeableness and Openness did not cluster with academic dimensions, suggesting lower relevance for academic adaptation in higher education.

***A Relevância do Modelo dos Cinco Grandes Para a Adaptação dos Estudantes ao Ambiente Acadêmico***

O Big Five tem sido usado como referencial teórico para a avaliação das habilidades do século 21 e está associado a resultados desejáveis. Este estudo avalia o quanto os Cinco Grandes Fatores se relacionam com a adaptação dos alunos ao ambiente acadêmico. Participaram 845 estudantes de graduação (60,7% do sexo feminino), com idades entre 17 e 31 anos, que responderam a Bateria de Personalidade Fatorial e o Questionário de Experiência Acadêmica. A análise de redução de dados no nível de faceta recuperou a estrutura dos cinco grandes fatores e indicou que Extroversão, Neuroticismo e Conscienciosidade estão, respectivamente, associados a dimensões de adaptação acadêmica pessoais, interpessoais e relacionadas ao estudo. A Amabilidade e a Abertura não se agruparam com as dimensões acadêmicas, sugerindo menor relevância para a adaptação acadêmica no ensino superior.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Cristian Zanon, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, RS

Doutor em Psicologia

Alexandra Araújo, Universidade Portucalense Infante D. Henrique, Porto

Doutora em Psicologia

Claudio S. Hutz, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, RS

Doutor em Psicologia

Referências

Almeida, L. S., Soares, A. P. C. & Ferreira, J. A. (2002). Questionário de Vivências Acadêmicas (QVA-r): Avaliação do ajustamento dos estudantes universitários. AvaliaçãoPsicológica, 2, 81-93.

Araújo, A. M., Almeida, L. S., Ferreira, A. J., Santos, A. A., Noronha, A. P. P., & Zanon, C. (2014). Questionário de adaptação ao ensino superior (QAES): Construção e validação de um novo questionário. Psicologia, Educação e Cultura, XVIII, 131-145. https://doi.org/10.1037/t59929-000

Araújo, A. M., Santos, A. A., Noronha, A. P. P., Zanon, C., Ferreira, A. J., Casanova, J. R., & Almeida, L. S. (2016). Dificuldades antecipadas de adaptação ao ensino superior: Um estudo com alunos do primeiro ano.

Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 3, 102-111. doi: 10.17979/reipe.2016.3.2.1846 https://doi.org/10.17979/reipe.2016.3.2.1846

Baker, R. W., & Siryk, B. (1984). Measuring adjustment to college. Journal of Counseling Psychology, 31, 179-189. doi: 10.1037/0022-0167.31.2.179 https://doi.org/10.1037//0022-0167.31.2.179

Beyers, W., & Goossens, L. (2002). Concurrent and predictive validity of the Student Adaptation to College Questionnaire in a sample of European freshman students. Educational and Psychological Measurement,

(3), 527-538. doi: 10.1177/00164402062003009 https://doi.org/10.1177/00164402062003009

Credé, M., & Niehorster, S. (2012). Adjustment to college as measured by the StudentAdaptation to College Questionnaire: A quantitative review of its structure and relationships with correlates and consequences.

Educational Psychological Review, 24, 133-165. doi: 10.1007/s10648-011-9184-5 https://doi.org/10.1007/s10648-011-9184-5

Duckworth, A. L., & Seligman, M. E. P. (2005). Selfdiscipline outdoes IQ predicting academic performance in adolescents. Psychological Science, 16, 939-944.doi: 10.1111/j.1467-9280.2005.01641.x https://doi.org/10.1111/j.1467-9280.2005.01641.x

Fredricks, J., & McColskey, W. (2012). The measurement of student engagement: A comparative analysis of various methods and student self-report instruments. In S. L. Christenson, A. L. Reschly, & C. Wylie (Eds.), Handbook of research on student engagement (pp. 763- 782): Springer US. doi: 10.1007/978-1-4614-2018-7_37

https://doi.org/10.1007/978-1-4614-2018-7_37

Granado, J. I. F. (2004). Vivência acadêmica de universitários brasileiros: Um estudo de validade e precisão do QVA-r. Unplublished Dissertation, Universidade São Francisco, Itatiba: Brazil.

Granado, J. I. F., Santos, A. A. A., Almeida, L. S., Soares, A. P., & Guisande, M. A. (2005): Integração académica de estudantes universitários: Contributos para a adaptação e validação do QVA-r no Brasil. Psicologia e Educação, IV(2), 31-41.

Kappe, R., & van der Flier, H. (2012). Predicting academic success in higher education: What’s more important than being smart? European Journal of Psychology of Education, 27, 605-619. doi: 10.1007/s10212-011-0099-9 https://doi.org/10.1007/s10212-011-0099-9

Kautz, T., Heckman, J. J., Diris, R., Weel, B., & Borghans, L. (2014). Fostering and measuring skills: Improving cognitive and non-cognitive skills to promote lifetime success. OECD Education Working Papers, No. 110. OECD Publishing. doi: 10.1787/5jxsr7vr78f7-en https://doi.org/10.3386/w20749

Kyllonen, P. C., Lipnevich, A. A., Burrus, J., & Roberts, R. D. (2008). Personality, motivation, and college readiness: A prospectus for assessment and development. Non printedtecnichal report. Educational Testing Service, Princeton. https://doi.org/10.1002/ets2.12004

Lounsbury, J. W., Tatum H. E., Chambers, W., Owens, K. S., & Gibson, L. W. (1999). An investigation of career decidedness in relation to ‘Big Five’ personality constructs and life satisfaction. College Student Journal, 33(4), 646-652.

McCrae, R. R., & John, O. P. (1992). An introduction to the five-factor model and its applications. Journal of Personality, 60(2), 175-215. doi: 10.1111/j.1467-6494.1992.tb00970.x https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.1992.tb00970.x

Nunes, C. H. S. S., Hutz, C. S., & Nunes, M. F. O. (2008). Bateria Fatorial de Personalidade (BFP). Manual Técnico, São Paulo: Casa do Psicólogo.

Poropat, A. E. (2009). A meta-analysis of the five-factor model of personality and academic performance. Psychological Bulletin, 135, 322-338.doi: 10.1037/a0014996. https://doi.org/10.1037/a0014996

Primi, R., Santos, D., John, O. P., & de Fruyt, F.(2016). Development of an inventory assessing social and emocional skills in Brazilian youth. European Journal of Psychological Assessment, 32(1), 5-16. doi: 10.1027/1015-5759/a000343. https://doi.org/10.1027/1015-5759/a000343

Primi, R., Zanon, C., Santos, D. de Fruyt, F., & John, O. P. (2016). Anchoring vignettes: Can they make adolescent self-report of socio-emotional skills more reliable, discriminant, and criterion valid?, European

Journal of Psychological Assessment, 32(1), 39-51.doi:10.1027/1015-5759/a000336. https://doi.org/10.1027/1015-5759/a000336

Rosin, A. B., Zanon, C., & Teixeira, M. A. P. (2014). Bem-estar subjetivo, personalidade e vivências acadêmicas em estudantes universitários. Interação em Psicologia, 1(18), 1-12. https://doi.org/10.5380/psi.v18i1.27634

Saklofske, D. H., Austin, E. J., Mastoras, S. M., Beaton, L., & Osborne, S. E. (2012). Relationships of personality, affect, emotional intelligence and coping with student stress and academic success: Different patterns

of association for stress and success. Learning and Individual Differences, 22(2), 251-257. doi: 10.1016/j.lindif.2011.02.010 https://doi.org/10.1016/j.lindif.2011.02.010

Santos, A. A. A., Polydoro, S. A. J., Scortegagna, S. A., & Linden, M. S. S. (2013). Integração ao ensino superior e satisfação acadêmica em universitários. Psicologia: Ciência e Profissão, 33(4), 780-793. doi: 10.14417/ap.911 https://doi.org/10.1590/s1414-98932013000400002

Soares, A. B., & Del Prette, Z. A. P. (2015). Habilidades sociais e adaptação à universidade: Convergências e divergências dos constructos. Análise Psicológica, 33(2), 139-151. https://doi.org/10.14417/ap.911

Wintre, M. G., Dilouya, B., Pancer, M. M., Pratt, M. W., Birnie-Lefcovitch, S., Polivy, J., & Adams, G. (2011). Academic achievement in first-year university: Who maintains their high school average? Higher Education, 62(4), 467-481. doi: 10.1007/s10734-010-9399-2 https://doi.org/10.1007/s10734-010-9399-2

Zanon, C., Bastianello, M. R., Pacico, J. C., Hutz, C. S. (2014). The importance of personality and parental styles on optimism in adolescents. The Spanish Journal of Psychology, 17, 1-7. doi:10.1017/sjp.2014.49 https://doi.org/10.1017/sjp.2014.49

Downloads

Publicado

2019-12-31

Como Citar

Zanon, C., Araújo, A., & Hutz, C. S. (2019). The Relevance Of The Big Five Model To Students’ Adaptation To The Academic Environment Personality and Academic Experiences. Psico, 50(4), e31599. https://doi.org/10.15448/1980-8623.2019.4.31599

Edição

Seção

Artigos

Artigos mais lidos pelo mesmo(s) autor(es)