Scientific production in Pos-Graduated Stricto Sensu Gerontology Programme at Catholic University of Brasilia in its 12 years of existence

Vicente Paulo Alves, Lucy Gomes, Gisele Soares Mendes, Maíra de Oliveira Valadares

Abstract


Objetives: Investigate the scientific production developed under the Post Graduated Stricto Sensu Program in Gerontology (PPGG) at the Catholic University of Brasilia (UCB), taking into account teachers and students, since the program’s creation (2003) until 2014.
Methods: Documentary, with consultation to the archives of the Academic Secretary of the Post-Graduation at UCB, taking the data reported to the annual CAPES through the Coleta (by the year 2012) and the Sucupira platform (from 2013).
Results: 193 dissertations were defended in the period 2004-2014, which turned into 1,102 bibliographic productions, including publications in periodics, books, chapters and work presentations, among others, averaging more than 100 annual productions. The teachers were productions of 1774, with an annual average above 161 productions.
Conclusions: The program has been reached large number of publications. Continuous effort should be made, jointly between teachers and students, in order to reach increasingly higher quality publications, disseminating them in journals classified as A in the Qualis CAPES, in order to significantly contribute to the expansion of knowledge in the field of Brazil’s Gerontology.


Keywords


Aging; Gerontology; Post-Graduate Stricto Sensu; Scientific production.

References


Universidade Católica de Brasília (UCB), 2015. Áreas de concentração e linhas de pesquisa [acesso 26 maio 2015]. Disponível em: http://www.ucb.br/textos/2/433/AreaDeConcentracaoELinhasDePesquisa/?slT=8

Universidade Católica de Brasília (UCB), 2015. Missão e Visão. Disponível em http://www.ucb.br/textos/2/1308/MissaoEVisao/ Acesso em 26 mai 2015.

CAPES, Caderno de Indicadores. Mestrados/Doutorados Reconhecidos por Programas e IES [acesso 17 maio 2015]. Disponível em: http://conteudoweb.capes.gov.br/conteudoweb/ProjetoRelacaoCursosSevlet?codigoPrograma=53003012009P0&acao=detalhamentoPrograma&siglaIes=UCB#

CAPES, Plataforma Sucupira. Consultas públicas [acesso 17 maio 2015]. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/producaontelectual/listaProducaoIntelectual.jsf

CAPES. III PNPG – Plano Nacional de Pós-Graduação [acesso 17 maio= 2015]. Disponível em: https://www.capes.gov.br/images/stories/download/editais/III_PNPG.pdf

Portaria 174/2014, que define as Categorias Docentes dos Programas de Pós Graduação – CAPES [acesso 17 maio 2015]. Disponível em: http://www.capes.gov.br/images/stories/download/legislacao/PORTARI-N-174-DE-30-12-2014.pdf

Mendes GS, Valadares MO, Gomes LV, Alves VP. Interdisciplinaridade na primeira década do programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Gerontologia de Brasília (DF). Revista Kairós. 2014;17(2) [acesso 17 maio 2015]. Disponível em: http://revistas.pucsp.br/index.php/kairos/

article/view/21277/15555

Goldstein LL. A Produção Científica Brasileira na Área da Gerontologia. 10/09/2002. Rev. Online Bibl. Prof. Joel Martins, 2(1). [acesso 26 maio 2015]. Disponível em: http://www.brapci.ufpr.br/documento.php?dd0=0000003505&dd1=debfc

Jerez-Roig J, Guedes MBOG, Dias e Silva JM, Lima KC. Análise da produção científica da Revista Brasileira de Geriatria e Gerontologia: uma revisão bibliométrica. Revista Brasileira de Geriatria e Gerontologia [acesso 26 maio 2015]. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbgg/v17n3/1809-9823-rbgg-17-03-00659.pdf

Prado SD, Sayd JD. A gerontologia como campo do conhecimento científico: conceito, interesses e projeto político. Revista Ciênc. Saúde coletiva. 2006 Jun;11(2): 491-501 [acesso 26 maio 2015]. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-

&lng=en




DOI: http://dx.doi.org/10.15448/2357-9641.2014.2.20910

e-ISSN: 2357-9641

 

 This journal is a member of, and subscribes to the principles of, the Committee on Publication Ethics (COPE) http://www.publicationethics.org

Licença Creative Commons

Except where otherwise noted, content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license.

 

Editorial Policies of Brazilian Scientific Journals. Deposit availability: Blue .

 

Copyright: © 2006-2020 EDIPUCRS