Avaliação da depressão e de testes neuropsicológicos em pacientes com disfunção temporomandibular

Caio Selaimen, Diego Brilhante, Márcio Lima Grossi

Abstract



A fim de determinar se existem diferenças neuropsicológicas entre os grupos, o Teste de
Aprendizado Verbal da Califórnia (CVLT) e o Teste do Trigrama de Consoantes de Brown-Peterson
(CCC) foram usados. A depressão foi avaliada pelo Inventário de Depressão de Beck (BDI). Os
testes neuropsicológicos usados não mostraram diferenças estatisticamente significativas entre
os três grupos estudados, o que pode ser devido à baixa proporção de pacientes com educação
pós-secundária (25%). Entretanto, o grupo experimental (Grupos I e II) mostrou índices de
depressão mais elevados (p < 0,05) que o Grupo III. Adicionalmente, o Grupo II mostrou maiores
índices de depressão (p < 0,01) que o Grupo I, e não foi encontrada diferença estatística
entre os Grupos I e III. Em conjunto, estes resultados sugerem que testes de memória são
altamente dependentes do nível educacional e que não podem ser utilizados em larga escala.
Do mesmo modo, a depressão desempenha um papel importante não só na etiologia, como
também na perpetuação da DTM.

UNITERMOS: temporomandibular disorders; neuropsychological tests; psychological tests;
orofacial pain.

SUMMARY

This cross-sectional retrospective study was undertaken with the primary objective of
finding if there were neuropsychological differences among responding TMD (Group I), nonresponding
TMD patients(Group II) as well as controls (Group III). The California Verbal
Learning Test (CVLT) and the Brown-Peterson Consonant Trigram Auditory Memory Test (CCC)
were used. Depression was assessed by the Beck Depression Inventory (BDI-Portuguese
Version). The neuropsychological tests used did not show statistically significant differences
among the three groups studied, which might have been due to the low proportion of patients
with post-secondary education (20%). However, the experimental group (Groups I and II)
showed higher scores on depression (p < 0.05) than Group III. In addition, Group II showed
higher levels of depression (p < 0.01) than Groups I and III, and no statiscal differences were
found between Groups I and III. Taken in combination, these results suggest that memory
tests are highly dependable on the level of education of the participants and cannot be
widespreadly used. Also, depression plays a role not only in the etiology, but also in the
perpetuation of TMD.

UNITERMS: disfunção temporomandibular; testes neuropsicológicos; testes psicossociais; dor
orofacial.

Full Text:

PDF


e-ISSN: 1980-6523

ISSN-L: 0102-9460

 

This journal is a member of, and subscribes to the principles of, the Committee on Publication Ethics (COPE) http://www.publicationethics.org


SJR (SCImago Journal & Country Rank) IMPACT FACTOR:

SCImago Journal & Country Rank

Licença Creative Commons

Except where otherwise noted, content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license.

 

Editorial Policies of Brazilian Scientific Journals. Deposit availability: Blue .

 

Copyright: © 2006-2019 EDIPUCRS