Entre o Sagrado e o Fantástico: as (des)construções imagéticas em Noé
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3710.2014.2.18653Keywords:
fantástico, sagrado, desconstrução, descrençaAbstract
O presente artigo tem como objetivo analisar a relação do elemento Fantástico com a temática do Sagrado, presentes no filme Noé, de Darren Aronofsky (2014). O Sagrado aqui,deve ser entendido literalmente como a história bíblica notoriamente conhecida de Noé, que começa no Gênesis, bem antes da conhecida reunião dos animais antes do dilúvio divino, originando o pecado original. Desta forma, para além do contexto bíblico, há o elemento Fantástico, no filme, que vem a transformar o elemento Sagrado da narrativa em somente um pano de fundo para o desencadeamento de ações ditas do gênero Fantástico. A princípio, a discussão sobre o Fantástico na construção fílmica tende a ser um motivo pelo qual a chamada “suspensão da descrença” por parte do espectador fica suspensa, pois os efeitos especiais digitais contrastam com histórias que retratam o tema do Sagrado.References
BELLOUR, Raymond. Entre-imagens. Campinas – SP: Papirus, 1997.
BETTON, Gerard. Estética do Cinema. São Paulo: Martins Fontes, 1987.
CHIAMPI, Irlemar. O Realismo Maravilhoso. São Paulo: Perspectiva, 1980.
FILHO, Arnaldo Lemos. O cinema e o sagrado. São Paulo. 2010.
FURTADO, Filipe. A construção do fantástico na narrativa. Lisboa: Horizonte Universitário, 1980.
GERBASE, Carlos. Impactos das tecnologias digitais na narrativa. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2003.
PROPP, Vladimir. As raízes históricas do conto maravilhoso. São Paulo: Martins Fontes, 1977.
________________ Morfologia do conto maravilhoso. Rio de Janeiro: Forense, 1984.
TODOROV, Tzvetan. Introdução à Literatura Fantástica. São Paulo: Editora Moraes, 1977.
_________________ As estruturas narrativas. São Paulo: Perspectiva, 1970.
Downloads
Published
Issue
Section
License
COPYRIGHT
The submission of originals to Imaginario implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Imaginario as the site of original publication.
CREATIVE COMMONS LICENSE
As this journal is open access, the articles are allowed free use in scientific and educational applications, with citation of the source.
According to the type of Creative Commons License (CC-BY 4.0) adopted by Imaginario, the user must respect the requirements below.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
However, only under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests Imaginario endorses you or your use.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.
For more details on the Creative Commons license, please follow the link in the footer of this website.