A pesquisa em leitura e o uso das tecnologias: Translog e EEG

Autores

  • Claudia Finger-Kratochvil Universidade Federal da Fronteira Sul
  • Luciane Baretta Universidade Estadual do Centro-Oeste

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-7726.2015.1.18409

Palavras-chave:

Processamento em leitura, Translog, EEG

Resumo

A proposta deste trabalho é discutir o design metodológico e alguns resultados de duas pesquisas conduzidas em nível de doutorado, sobre o processo de compreensão em leitura em língua materna, incorporando a utilização de duas ferramentas tecnológicas: o Translog e o EEG (eletroencefalograma). Considerando as inúmeras possibilidades e a complexidade dos estudos na área de cognição e os altos custos das tecnologias mais avançadas, comumente associadas à área (e.g., fMRI, PET scan, NRCIS), os trabalhos aqui abordados destacam a importância e a viabilidade do uso de metodologias diversas a fim de construir um espectro de compreensão mais acessível às necessidades de pesquisa na área de processamento em leitura.

 

************************************************************************************************************************************************************************************************************

 

Reading research and the technologies: Translog and EEG

 

Abstract: This paper intends to discuss the methodological design and some of the results from two PhD research on the reading comprehension process that adopted two technological tools: Translog and EEG (electroencephalogram). Having in mind the diverse possibilities and the complexity of the studies in cognition as well as the high costs of more advanced technologies traditionally used in such investigations, like: fMRI, PET scan, NRCIS, the two studies try to highlight the importance and the viability of other tools, so as to contribute to the needs within the area of reading comprehension research.


Keywords: Processing in reading; Translog; EEG

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Claudia Finger-Kratochvil, Universidade Federal da Fronteira Sul

Departamento de Letras Português e Espanhol, Mestrado em Estudos Linguísticos

Luciane Baretta, Universidade Estadual do Centro-Oeste

Departamento de Letras Inglês, Mestrado em Letras

Referências

ALVES, Fabio Alves. Triangulação como opção metodoló-

gica em pesquisas empírico-experimentais em tradução. In: PAGANO, A. (Org.). Metodologia de pesquisa em tradução. 2001. p. 69-92. (Estudos linguísticos, 3).

ASCHCRAFT, Mark H. Human memory and cognition. New York: Harper Collins, 1994.

BARETTA, Luciane; TOMITCH, Lêda Maria Braga; MACNAIR, Nicolas; LIM, Vanessa Kwan; WALDIE, Karen Elizabeth. Inference making while reading narrative and expository texts: An ERP study. Psychology & Neuroscience, v. 2, n. 2, p. 3-9, dez. 2009.

BERBER SARDINHA, Tony (Org.). A língua portuguesa no computador. São Paulo: Mercado de Letras, 2005.

BROWN, Colin; HAGGORT, Peter. On the electrophysiology of language comprehension: Implications for the human language system. In:

CROCKER, Matthew W.; PICKERING, Martin; CLIFTON JR. Charles. (Org.). Architectures and mechanisms for language processing. Cambridge University Press, 2000. p. 213-237.

BUCHWEITZ, Augusto; LIMBERGER, Bernardo Kolling; KRAMER, Rossana (Org.). Letrônica – Revista digital do PPGL, PUCRS, v. 7, n. 1, ago. 2014.

COULSON, Seana; VAN PETTEN, Cyma. Conceptual integration and metaphor: An event-related potential study. Memory and Cognition, v. 30, n. 6, p. 958-968, 2002. http://dx.doi.org/10.3758/BF03195780

DEHAENE, Stanislas. Os neurônios da leitura: como a ciência explica a nossa capacidade de ler. Tradução de Leonor Scliar-Cabral. Porto Alegre: Penso, 2012.

FINGER-KRATOCHVIL, Claudia. Estratégias para o desen-

volvimento da competência lexical: relações com a compreensão em leitura. 2010. 677p. (v.) I, (v.) II. Tese (Doutorado em Linguística) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2010.

GROFF, Patrick. The usefulness of pseudowords. Disponível em: <http://www.nrrf.org/essay_pseudowords.htm>. Acesso em: 30 nov. 2008.

HAUSMANN, Markus; BECKER, Claudia; GATHER, Ursula; GÜNTÜRKÜN, Onur. Functional cerebral asymmetries during the menstrual cycle: a cross-sectional and longitudinal analysis. Neuropsychologia, v. 40, n. 7, p. 808-816, 2002. http://dx.doi.org/10.1016/S0028-3932(01)00179-8

JUNG-BEEMAN, Mark. Bilateral brain processes for comprehending natural language. TRENDS in Cognitive Sciences, v. 9, n. 11, p. 512-518, 2005. http://dx.doi.org/10.1016/j.tics.2005.09.009

KUTAS, Marta; VAN PETTEN, Cyma. Psycholinguistics electrified: event-related brain potential investigations. In: GERNASBACHER, Morton Ann (Org.). Handbook of psycholinguistics. San Diego, CA: Academic Press. 1994. p. 83-143.

KUTAS, Marta; Hillyard, Steven A. Reading senseless sentences: Brain potentials reflect semantic incongruity. Science, v. 207, p. 203-205, 1980. http://dx.doi.org/10.1126/science.7350657

KUTAS, Marta; SCHMITT, B. M. Language in microvolts. In: BANICH, M.T.; MACK, M. (Ed.). Mind, brain and language – multidisciplinary perspectives. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 2003. p. 171-209.

LAGE, Aleria Cavalcante. Análise de novos dados linguísticos: a eletroencefalografia em neurociência da linguagem. Revista FSA, v. 10, p. 153-172. jan.-mar. 2013. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.12819/2013.10.1.9>. http://dx.doi.org/10.12819/2013.10.1.9

MASON, Robert; JUST, Marcel, Adam. How the brain processes causal inferences in text: A multiple process theory of language function in both hemispheres. Psychological Science, v. 15, p. 1-7, 2004. http://dx.doi.org/10.1111/j.0963-7214.2004.01501001.x

NATION; Kate; COCKSEY, Joanne. The relationship between knowing a word and reading it aloud in children´s word reading development. Journal of experimental child psychology, v. 103, p. 296-308, 2009. http://dx.doi.org/10.1016/j.jecp.2009.03.004

NATION, Kate; SNOWLING, Margaret. Semantic processing and development of word recognition skills: evidence from children with reading comprehension difficulties. Journal of memory and language, v. 39, p. 85-101, 1998. http://dx.doi.org/10.1006/jmla.1998.2564

NOORDMANN, Leo.G.M., VONK, Wietske. Reader’s knowledge and the control of inferences in reading. Language and Cognitive Processes, v. 7, n. 3/4, p. 373-391, dez.1992.

NY, Jean-François Le; CORDIER, Françoise. Contribution of word meaning and components of familiarity to lexical decision: a study with pseudowords constructed from words with known or unknown meaning. Current psychology letters, v. 1, n. 12, 2004.

PERFETTI, Charles. Reading ability: lexical quality to comprehension. Scientific Studies of Reading, v. 11, n. 4,

p. 357-383, 2007. http://dx.doi.org/10.1080/10888430701530730

RANEY, GE. Monitoring changes in cognitive load during reading: An event-related brain potential and reaction time analysis. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory and Cognition, v. 19, n. 1, p. 51-69, 1993. http://dx.doi.org/10.1037/0278-7393.19.1.51

RUDDELL, Martha R. Vocabulary knowledge and com-

prehension: a comprehension-process view of complex literacy relations. In: RUDDELL, Robert B.; RUDDELL, Martha R.; SINGER, Harry. Theoretical models and processes of reading (fourth edition). Newark, DE: International Reading Association, 1994. p. 414-447.

SCHMALHOFFER, Franz; FRIESE, UWE; PIETRUSKA, KARIN; RAABE, Markus; RUTTSCHMANN, Roland. Brain Processes of Relating a Statement to a Previously Read Text: Memory Resonance and Situational Constructions. Proceedings CogSci2005: XXVIII annual conference of the cognitive science society, Italy, v. 21-23, p. 1949-1954, jul. 2005.

SCLIAR-CABRAL, Leonor. À propos de la reconnaissance des unités lexicales. Linx, v. 29, p. 73-84, 1993. http://dx.doi.org/10.3406/linx.1993.1273

ST. GEORGE, Marianne. An investigation of the nature and time-course of inferences using event-related brain potentials. 1995. Tese (Doutorado) – University of Delaware, Newark, 1995.

TANNER, Jared. 6 julho 2007. Pet scans and fMRI compared. Disponível em: <http://www.brainybehavior.com/blog/

/07/pet-scans-and-fmri-compared/>. Acesso em: 20 maio 2014.

TOMITCH, Lêda Maria Braga (Org.). The neuroscience of reading. Ilha do Desterro, v. 63, jul.-dez. 2012.

TOMITCH, Lêda Maria Braga; JUST, Marcel adam; NEWMAN, Sharlene. A neuroimagem funcional na investigação do processo de leitura. In:

TOMITCH, Lêda Maria Braga; RODRIGUES, Cassio (Org.). Linguagem e cérebro humano: contribuições interdisciplinares. Porto Alegre: ARTMED, 2004. p. 167-176.

TRABASSO, Tom; MAGLIANO, Joseph P. Conscious understanding during comprehension. Discourse Processes,

v. 21, p. 255-287, nov. 1996. http://dx.doi.org/10.1080/

OCDE – Organização de cooperação e desenvolvimento econômicos. Compreendendo o cérebro – rumo a uma nova ciência do aprendizado. Tradução de Eliana Rocha. São Paulo: Editora Senac, 2003.

VENEZKY, Richard. The American way of spelling: the structure and origins of American English orthography. New York: Guilford Press, 1999.

VIRTUE, Sandra; HABERMAN, Jason; CLANCY, Zoe; PARRISH, Todd; JUNG-BEEMAN, Mark. Neural activity of inferences during comprehension. Brain Research, n. 1084,

p. 104-114, 2005.

WANNMACHER PEREIRA, Vera; GUARESI, Ronei (Org.). Estudos sobre leitura: psicolinguística e interfaces. EDIPUCRS, 2012.

Downloads

Publicado

2015-05-07

Como Citar

Finger-Kratochvil, C., & Baretta, L. (2015). A pesquisa em leitura e o uso das tecnologias: Translog e EEG. Letras De Hoje, 50(1), 13–21. https://doi.org/10.15448/1984-7726.2015.1.18409

Edição

Seção

Tecnologias, procedimentos de pesquisa e aplicações à linguagem e à comunicação numa perspectiva psicolinguística