Abordagem da dislexia na região de Vitória da Conquista na Bahia: uma análise sob a perspectiva neurocientífica

Autores

  • Ronei Guaresi UESB
  • Catiane Santos UESB
  • Márcia Mangueira UESB

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-7726.2015.1.18872

Palavras-chave:

Dislexia, Dificuldade de aprendizagem, Ensino

Resumo

A dislexia é uma patologia no aprendizado da leitura e da escrita, cujas dificuldades não se justificam por ambiente social ou familiar desfavorecido, por algum déficit sensorial, por método de ensino ineficiente ou por baixos índices nas escalas de inteligência. Neste estudo realizou-se uma análise das condições estruturais e humanas na região de Vitória da Conquista na Bahia para a abordagem dessa dificuldade de aprendizado por meio de entrevistas a docentes atuantes no Ensino Fundamental I, entrevistas a estudantes matriculados no curso de Pedagogia em disciplinas de últimos semestres e levantamento da matriz curricular desse curso na universidade que oferece esse curso na cidade. De maneira geral, observamos neste estudo que, embora a literatura científica aponte para incidência de 5 a 10 % de aprendizes, não há entendimento e preparação para administração da dificuldade de aprendizado da leitura e da escrita conhecida como dislexia: a) na matriz curricular consta a disciplina Dificuldade de aprendizagem como optativa; b) docentes e estudantes afirmaram não se sentirem preparados para a administração dessa dificuldade de aprendizado e c) os estudantes não dispõem de estrutura satisfatória para eventuais intervenções.

 

************************************************************************************************************************************************************************************************************

 

Dyslexia approach in Vitória da Conquista region in Bahia:
a review in the neuroscientific perspective

 

Abstract: Dyslexia is an abnormality in the reading and writing learning, whose difficulties are not justified by disadvantaged social or family environment for some sensory deficit, by inefficient method of education or low levels in the intelligence scales. This study conducted an analysis of the structural and human conditions in the region of Vitória da Conquista in Bahia for the approach of this learning difficulties through interviews with teachers acting in elementary school, interviews with students enrolled in pedagogy courses in the disciplines of last semesters and lifting the curriculum of this course in the university offering this course in the city. Overall, this study observed that although the scientific literature point to incidence 5-10% of apprentices, there is no understanding and preparation for administration of learning difficulties in reading and writing known as dyslexia: a) the curriculum consists Difficulty learning the discipline as an optional; b) teachers and students said they did not feel prepared for the administration of this difficulty learning and c) the students not have satisfactory structure for possible interventions.

 

Keywords: Dyslexia; Learning difficulties; Teaching

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

AHISSAR, M.; PROTOPAPAS, A.; REID, M.; MEZENICH, M. M. Auditory processing parallels reading abilities in adults. Proc. Natl Acad Sci USA, v. 97, n. 12, p. 6832-6837, 2000. http://dx.doi.org/10.1073/pnas.97.12.6832

ALMEIDA, E. C. de; DUARTE, P. M. Consciência fonológica: atividades práticas. 2. ed. Rio de Janeiro: Revinter, 2012.

ANDRADE, O. V. C. dos A.; ANDRADE, P. E.; CAPELLINI, S. A. Modelo de resposta à intervenção: como identificar e intervir com crianças de risco para os transtornos de aprendizagem. São José dos Campos, SP: Pulso Editorial, 2014.

BLAU, V.; REITHLER, J.; VAN ATTEVELDT, N.; SEITZ, J.; GERRETSEN, P. GOEBEL, R.; BLOMERT, L. Deviant processing of letters and speech sounds as proximate cause of reading failure: a functional magnetic resonance imaging study of dyslexic children. Brain, v. 133, p. 868-879, 2010. http://dx.doi.org/10.1093/brain/awp308

BRADLEY, L.; BRYANT, P. E. Categorizing sounds and learning to read: a causal connection. Nature, v. 30, p. 419-421, 1983. http://dx.doi.org/10.1038/301419a0

BRADLEY, L.; BRYANT, P. E. Difficulties in auditory organization as a possible cause of reading backwardness. Nature, v. 271,

p. 746-747, 1978. http://dx.doi.org/10.1038/271746a0

BREIER, J. I.; FLETCHER, J. M.; DENTON, C.; GRAY, L. C. Categorical perception of speech stimuli in children at risk for reading difficulty. J Exp. Child Psycol,v. 88, n. 2, p. 152-170, 2004. http://dx.doi.org/10.1016/j.jecp.2004.03.003

BREIER, J. I.; GRAY, L. C.; FLETCHER, J. M.; FOORMAN, B. e KLAAS, P. Perception of speech and nonspeech stimuli by children with and without reading disability and attention deficit hyperactivity disorder. J. Exp Child Psychol, v. 82, n. 3, p. 226-250, 2002. http://dx.doi.org/10.1016/S0022-0965(02)00005-X

BREIER, J. I.; SIMOS, P. G.; FLETCHER, J. M.; CASTILLO, E. M.; ZHANG, W.; PAPANI-COLAOU, A. C. Abnormal activation of temporoparietal language areas during phonetic analysis in children with dyslexia. Neuropsychology, v. 17, n. 4, p. 610-621, 2003. http://dx.doi.org/10.1037/0894-4105.17.4.610

DEHAENE, S. Os neurônios da leitura: como a ciência explica a nossa capacidade de ler. Tradução de Leonor Scliar-Cabral. Porto Alegre: Penso, 2012.

DEMB, J. B.; BOYNTON, G. M.; HEEGER, D. J. Brain activity in visual cortex predicts individual differences in reading performance. Proc Natl Acad Sci USA, v. 94, n. 24, p. 13363-13366, 1997. http://dx.doi.org/10.1073/pnas.94.24.13363

DEMB, J. B.; BOYNTON, G. M.; BEST, M.; HEEGER, D. J. Psychophysical evidence for a magnocellular pathway deficit in dyslexia. J Neurosci, v. 18, n. 17, p. 6939-6951, 1998. http://dx.doi.org/10.1016/S0042-6989(98)00075-3

EDEN, G. F.; VANMETER, J. W.; RUMSEY, J. M.; MAISOG, J. M.; WOODS, R. P.; ZEFFIRO, T. A. Abnormal processing of visual motion in dyslexia revealed by functional brain imaging. Nature, v. 382, n. 6586, p. 66-69, 1996. http://dx.doi.org/10.1038/

a0

FAWCETT, A. J.; NICOLSON, R. Naming Speed in Children with Dyslexia. Journal of Learning Disabilities, v. 27, p. 641-646, 1994. http://dx.doi.org/10.1177/002221949402701004

FISCHER, F. W.; LIBERMAN, I. Y.; SHANKWEILER, D. Reading reversals and developmental dyslexia: a further study. Cortex, v. 14, n . 4, p. 496-510, 1978.

GABRIELI, J. Dyslexia: A New Synergy Between Education and Cognitive neuroscience. Science, v. 325, n. 280, p. 280-283, 2009. http://dx.doi.org/10.1126/science.1171999

GALABURDA, A. M.; LOTURCO, J.; RAMUS, F.; FITCH, R. H.; ROSEN, G.D. From genes to behavior in developmental dyslexia. Nat Neurosci, v. 9, n. 10, p. 1213-1217, 2006. http://dx.doi.org/10.1038/nn1772

GALABURDA, A. M.; MENARD, M. T.; ROSEN, G. D. Evidence for aberrant auditory anatomy in developmental dyslexia. Proc Natl Acad Sci USA, v. 91 n. 17, p. 8010-8013, 1994. http://dx.doi.org/10.1073/pnas.91.17.8010

GALLABURDA, A. M.; LIVINGSTONE, M. Evidence for magnocellular deficit in developmental dyslexia. In: TALLAL, P.; GALABURDA, A. M.; R. LLINAS, R.; von EULER, C. (Ed.). Temporal information processing in the nervous system: special reference to dyslexia and dysphasia. New York: New York Academy of Sciences. 1993. p. 70-82.

KUJALA, T.; KARMA, K.; CEPONIENE, R.; BELITZ, S.; TURKKILA, P.; TERVANIEMI, M.; NAATANEN, R. Plastic neural changes and reading improvement caused by audiovisual training in reading-impaired children. Proc Natl Acad Sci USA,

v. 98, n. 18, p. 10509-10514, 2001. http://dx.doi.org/10.1073/pnas.

LIBERMAN, I. Y.; SHANKWEILER, D.; ORLANDO, C.; HARRIS, K. S.; BERTI, F. B. Letter confusions and reversals of sequence in the beginning reader: implications for Orton’s theory of developmental dyslexia. Cortex, v. 7, n. 2, p. 127-142,

http://dx.doi.org/10.1016/S0010-9452(71)80009-6

MASSI, G. A Dislexia em questão. São Paulo: Lexus, 2007.

MCCRORY, E. J.; MECHELLI, A.; FRITH, U.; PRICE, C. J. More than words: a common neural basis for reading and naming deficits in developmental dyslexia? Brain, v. 128, pt 2,

p. 261-267, 2005.

MURPHY, C. F. B.; SCHOCHAT, E. Correlações entre leitura, consciência fonológica e processamento temporal auditivo. Pró-Fono – Revista de Atualização Científica, v. 21, n. 1,

p. 13-18, jan.-mar. 2009 .

MUSZKAT, M.; RIZZUTTI, S. O professor e a dislexia. São Paulo: Cortez, 2012.

NICOLSON, R. I.; FAWCETT, A. J.; DEAN, P. Developmental dyslexia: the cerebellar deficit hypothesis. Trends Neurosci,

v. 24, n. 9, p. 508-511, 2001. http://dx.doi.org/10.1016/S0166-2236(00)01896-8

PAULESU, E.; DEMONET, J. F.; FAZIO, F.; MCCRORY, E.; CHANOINE, V.; BRUNSWICK, N.; CAPPA, S. F.; COSSU, G.; HABIB, M.; FRITH, C. D.; FRITH, U. Dyslexia: cultural diversity and biological unity. Science, v. 291, n. 5511,

p. 2165-2167, 2001. http://dx.doi.org/10.1126/science.1057179

PEREIRA, V. W.; SCLIAR-CABRAL, L. Compreensão de textos e consciência textual: caminhos para o ensino nos anos iniciais. Florianópolis: Insular, 2012.

RAMUS, E.; ROSEN, S.; DAKIN, S. C.; DAY, B. L.; CASTELLOTE, J. M.; WHITE, S.; FRITH, U. Theories of developmental dyslexia: insights from a multiple case study of dyslexic adults. Brain,

v. 126, pt 4, p. 841-865, 2003. http://dx.doi.org/10.1093/brain/awg076

RAMUS, F. Developmental dyslexia: specific phonological deficit or general sensorimotor dysfunction? Curr Opin Neurobiol,

v. 13, n. 2, p. 212-218, 2003. http://dx.doi.org/10.1016/S0959-4388(03)00035-7

RYAN, M. The Other Sixteen Hours: The Social and Emotional Problems of Dyslexia (Orton Emeritus Series). Baltimore: International Dyslexia Association. 2000.

SAUER, L.; PEREIRA, L. D.; CIASCA, S. M.; PESTIN, M.; GUERREIRO, M. Processamento auditivo e SPECT em crianças com dislexia. Arq. Neuro-Psiquiatria, v. 64, n. 1, mar. 2006.

SHAYWITZ, B. A.; SHAYWITZ, S. E.; PUGH, K. R.; MENCL, W. E.; FULBRIGHT, R. K.; SKUDLARSKI, P.; CONSTABLE, R. T.; MARCHIONE, K. E.; FLETCHER, J. M.; LYON, G. R.; GORE, J. Disruption of posterior brain systems for reading in children with developmental dyslexia. Boil Psychiatry, v. 52,

n. 2, p. 101-110, 2002. http://dx.doi.org/10.1016/S0006-3223

(02)01365-3

SHOCHAT, E.; BORGES, M. C. F. Processamento auditivo em crianças com transtorno de leitura. Universidade de São Paulo, 2004.

SILANI, G.; FRITH, U.; DEMONET, J. E.; FAZIO, F.; PERANI, D.; PRICE, C.; FRITH, C. D.; PAULESU, E. Brain abnormalities underlying altered activation in dyslexia: a voxel based morphometry study. Brain, v. 128, pt 10, p. 2453-2461,

http://dx.doi.org/10.1093/brain/awh579

SILVA, C.; CAPELLINI, S. Programa de remediação fonológica: proposta de intervenção fonológica para Dislexia e transtornos de aprendizagem. São José dos Campos, SP: Pulso Editorial, 2011.

SNOWLING, M. J.; HULME, C. (Ed.). The Science of reading: a handbook. Oxford: Blackwell, 2005.

STEIN, J. The magnocellular theory of developmental dyslexia. Dyslexia, v. 7, n. 1, p. 12-36, 2001. http://dx.doi.org/10.1002/dys.186

TEIXEIRA, S.; MARTINS, S. Dislexia na educação infantil: intervenção com jogos, brinquedos e brincadeiras. 2. ed. Rio de Janeiro: Wak, 2014.

TEMPLE, E.; POLDRACK, R. A.; PROTOPAPAS, A.; NAGARAJAN, S.; SALZ, T.; TALLAL, P.; MERZENICH, M. M.; GABRIELI, J.D. Disruption of the neural response to rapid acoustic stimuli in dyslexia: Evidence from functional MRI. Proc. Natl Acad Sci USA, v. 97, n. 25, p. 13907-13912, 2000. http://dx.doi.org/10.1073/pnas.240461697

TORGESEN, J. K. Recent discoveries on remedial interventions for children with dyslexia. In: SNOWLING, M. J.; HULME, C. (Ed.), The Science of reading: a handbook. Oxford: Blackwell, 2005.

p. 521-537. http://dx.doi.org/10.1002/9780470757642.ch27

VALDOIS, S.; BOSSE, M. L.; TAINTURIER, M. J. The cognitive deficits responsible dor developmental dyslexia review of evidence for a selective visual atencional disorder. Dyslexia, v. 10, n. 4,

p. 339-363, 2004. http://dx.doi.org/10.1002/dys.284

VELLUTINO, F. R.; FLETCHER, J. M.; SNOWLING, M. J.;

SCANLON, D. M.. Specific reading disability (dyslexia): what have we learned in the past four decades? J Child Psychol Psychiatry, v. 45, n. 1, p. 2-40, 2004. http://dx.doi.org/10.1046/j.0021-9630.

00305.x

ZOCCOLOTTI, P.; DE LUCCA, M.; DI PACE, E.; GASPERINI, F.; JUDICA, A.; SPINELLI, D. Word length effect in early reading and in developmental dyslexia. Brain Lang, v. 93, n. 3, p. 369-373, 2005. http://dx.doi.org/10.1016/j.bandl.2004.10.010

Downloads

Publicado

2015-05-08

Como Citar

Guaresi, R., Santos, C., & Mangueira, M. (2015). Abordagem da dislexia na região de Vitória da Conquista na Bahia: uma análise sob a perspectiva neurocientífica. Letras De Hoje, 50(1), 49–56. https://doi.org/10.15448/1984-7726.2015.1.18872

Edição

Seção

Tecnologias, procedimentos de pesquisa e aplicações à linguagem e à comunicação numa perspectiva psicolinguística

Artigos mais lidos pelo mesmo(s) autor(es)