Posição periférica em teoria social: limitações para fazer pesquisa social e escrever teses no Irã

Autores

  • Ladan Rahbari PUCRS, University of Mazandaraan

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-7289.2015.1.18615

Palavras-chave:

Generalização. Indigenização. Teoria local. Periferia. Pesquisa qualitativa. Irã.

Resumo

Dois grupos de fatores contribuem para a formação do status de associações científicas e de acadêmicos iranianos individualmente como periféricos na arena acadêmica internacional das ciências sociais. O primeiro grupo consiste em fatores externos, tais como o persistente eurocentrismo, a hegemonia do idioma inglês e os inevitáveis problemas político-econômicos. O segundo grupo de fatores é de ordem interna. A atitude dos acadêmicos e das organizações acadêmicas iranianas em relação às escolhas dos pesquisadores relativas a seus temas de pesquisa, suas metodologias preferidas e às teorias que preferem têm resultado em aridez e estagnação da pesquisa social no Irã. Uma ênfase excessiva no paradigma positivista, na pesquisa quantitativa, interpretação arbitrária da indigenização da ciência social e a carência de pesquisa orientada por problemas levaram ao status atual ambíguo das ciências sociais no Irã.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

ALATAS, S. H. Intellectual imperialism: definition, traits and problems. Southeast Asian Journal of Social Science, v. 28, n. 1, p. 23-45, 2000 .

ALATAS, S. F. Academic dependency and the global division of labour in the Social Sciences. Current Sociology, v. 51, n. 6, p. 599-613, 2003 .

AQAHOSEINI, A. The monotheist discourse: the end of conflict between religious knowledge and human sciences (in Persian). Cultural Keyhan, Issues 290-291, p. 38-39, 2010.

BAGHERI, S. Social-human sciences: from crisis to indigenization (in Persian). Seminary & University Journal of Methodology of Social Science, v. 14, n. 54, p. 47-66, 2008.

DENZIN, N. Interpretive interactionism. In: G. Morgan (ed.). Beyond method: strategies for social research. Beverley Hills, California: Sage, 1983.

FAKOUHI, N. Iranian scientific diaspora and its role in indigenization of social sciences in Iran (in Persian). Journal of Motaleate Ejtemaei Iran, v. 5, p. 111-138, 2009.

FAZELI, M. Incompetence of Sociology in Iran (in Persian). Developing Education in Social Science, v. 37, p. 21-30, 2007.

FAZELI, N. Self-harm in social science: a critic of social science journals (in Persian). 2013a (18 June 2013).

FAZELI, N. Criticism of Iranian academic system by Iranian Sociological Association. 2013b (25 June 2013).

IRANIAN Sociological Association Report. Report of Iranian Conference ‘Social Sciences in Iran: achievements and challenges’. 2010 (25 June 2014).

JONIAK, L. The qualitative paradigm: an overview of some basic concepts, assumptions, and theories of qualitative research. (not dated) (18 June 2014).

KHANIKI. H. Lack of problem-orientedness in Iranian social theory (in Persian). Iranian Sociology, v. 11, n. 1, p. 79-200, 2010.

LINDLOF, T. R. Qualitative communication research methods. Thousand Oaks: Sage, 1995.

MEHDIZADE, B. The situation of social science in Iran is unpleasant. 2013 (25 June 2014).

MIGNOLO, W. Local histories, global designs: coloniality, subaltern knowledge, and border thinking. Princeton: Princeton University Press,

MONADI, M. Qualitative research and building theories (in Persian). 2009 <http://anthropology.ir/node/2720> (24 June 2014).

MONADI, M. Qualitative research and building theories (in Persian). Rahbord, v. 54, p. 107-134, 2010.

MORADIZADE, Roya. Critic on higher education policies in Iran: social critisicm of governmental schemes. 2013 <http://isa.org.ir/session-report/6011> (25 June 2014).

MOSTAFAVI, A. A. Colonial implications of Iranian studies, Gozaresh, v. 122, p. 46-53, 2000 (25 June 2014).

PAYNE, G.; WILLIAMS, M. Generalization in qualitative research. Sociology, v. 39, n. 2, p. 295-314, 2005 .

REPOT by Unesco. Report on Unesco Conference about the situation of social sciences in Iran. 2011 (25 June 2014).

SERAJZADE, H. Spirit of scientific criticism: how can science be indigenized? (in Persian). Mehrname Journal, Issue 1, n. 1, article 151, 2009.

SINHA, V. Moving beyond critique: practicing the social sciences in the context of globalization, postmodernity and post-coloniality. South East Asian Journal of Social Science, v. 28, n. 1, p. 67-104, 2000 .

TANHAEI, A. Western social theories and their effects on Iranian sociology (in Persian). The University of Revolution, v. 97, p. 29-56, 1993.

WEBER, M. The methodology of the social sciences. Translated by Hasan Chavoshian into Persian. Tehran: Markaz Publication, 2011.

WILLIAMS, M. Interpretivism and generalization. Sociology, v. 34, n. 2, p. 209-224, 2000 .

Downloads

Publicado

2015-04-27

Como Citar

Rahbari, L. (2015). Posição periférica em teoria social: limitações para fazer pesquisa social e escrever teses no Irã. Civitas: Revista De Ciências Sociais, 15(1), 155–165. https://doi.org/10.15448/1984-7289.2015.1.18615