O Ensino-Aprendizagem da Pronúncia no Programa Inglês sem Fronteiras (IsF) na Universidade Federal do Paraná (UFPR): análise da perspectiva dos professores

Authors

  • Camila Haus Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.15448/2178-3640.2015.s.21023

Keywords:

Programa Inglês sem Fronteiras, ILF, Inteligibilidade, Práticas pedagógicas.

Abstract

Em 2012, o Ministério de Educação (MEC) desenvolveu o programa Inglês sem Fronteiras (IsF) para ampliar a aprendizagem do inglês no Brasil. Nesta pesquisa, a questão se refere à importância do ensino de uma pronúncia que retém menos características do sotaque do L1, considerando as condições do IsF na Universidade Federal do Paraná (UFPR). Os estudos das áreas de fonética/fonologia, de linguística aplicada e de pesquisas sobre metodologias de ensino de línguas estrangeiras foram utilizadas como referencial teórico neste trabalho. As perspectivas de professores de IsF foram analisadas através de um questionário e os resultados revelam que a ideia de inteligibilidade aparece no seu discurso, possivelmente revelando que o ensino da pronúncia no IsF depende do conceito de Inglês como Língua Franca (ILF). As consequências indicam a relevância do programa visto que promove o aprimoramento do ensino de inglês no país e contribui para a educação inicial de professores de inglês.

 

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Teaching and Learning Pronunciation in the English without Borders Program (EwB) at the Federal University of Paraná: an analysis from the perspective of professors

 

In 2012, the Ministry of Education (MEC) developed the program English without borders (IsF) to expand the learning of English in Brazil. In this research, the issue raised refers to the importance of teaching pronunciation that retains less L1 accent characteristics, considering the conditions of IsF in the Universidade Federal do Paraná (UFPR). The study areas of phonetics/phonology, applied linguistics and research about foreign language teaching methodologies were used as theoretical reference in this paper. The perspectives of IsF teachers’ were analyzed through a questionnaire and results reveal that the idea of intelligibility appears in their discourses, possibly showing that the teaching of pronunciation in the IsF relies on the concept of English as a Lingua Franca (ELF). The pedagogical implications indicate the relevance of the program since it promotes the improvement of English teaching in the country and contributes for the initial education of English teachers.

 

Keywords: English without Borders program; ILF; Intelligibility; Pedagogical practices.

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Published

2016-01-27

How to Cite

Haus, C. (2016). O Ensino-Aprendizagem da Pronúncia no Programa Inglês sem Fronteiras (IsF) na Universidade Federal do Paraná (UFPR): análise da perspectiva dos professores. BELT - Brazilian English Language Teaching Journal, s62-s75. https://doi.org/10.15448/2178-3640.2015.s.21023