Uma Análise dos Substantivos como Marcadores de Posicionamento em Artigos Acadêmicos em Língua Portuguesa

Authors

  • Sheila Nunes Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
  • Cristina Becker Lopes Perna Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)

DOI:

https://doi.org/10.15448/2178-3640.2015.2.22635

Keywords:

Português para fins acadêmicos, Posicionamento, Substantivos, Atos de fala, Linguística de corpus.

Abstract

O presente estudo tem como objetivo investigar a construção do posicionamento de substantivos no Português para Fins Acadêmicos (PFA) sob a luz da Teoria dos Atos de Fala e do Modelo de Stance (Posicionamento), de Biber (1998/1999). A parte quantitativa foi realizada através da Metodologia de Linguística de Corpus (LdC), utilizando as ferramentas que mostram a frequência dos substantivos de posicionamento na introdução e na conclusão de artigos acadêmicos publicados na Revista da Graduação da PUCRS. Embora os textos acadêmicos tenham por tendência ser mais objetivos, os autores deixam marcas do seu posicionamento, mostrando seu ponto de vista, suas crenças e suas descobertas. Uma das hipóteses que norteiam essa pesquisa é a de que existem diferenças no uso dos substantivos de posicionamento nas diferentes áreas de conhecimento: Ciências Biológicas, Exatas, Humanas e Sociais. Acredita-se também que essa diferença entre as áreas possa estabelecer a escolha dos substantivos de posicionamento característicos das mesmas. Esta pesquisa é parte de um projeto maior do grupo de pesquisa Uso e Processamento de Língua Adicional (UPLA), da PUCRS, que tem como objetivo auxiliar os estudantes estrangeiros que estão vindo para esta universidade para estudos em nível de graduação e pós-graduação nas questões de redação em PFA.

 

************************************************************************************************************************************************************************************************************

 

An Analysis of Nouns as Stance Markers in Academic Articles in the Portuguese Language


ABSTRACT: This study uses a corpus-based approach to investigate the expression of stance through noun phrases in Academic Brazilian Portuguese. The corpus of noun phrases used in order to compare the use of stance in different areas, such as the Exact Sciences, the Humanies, etc. The theoretical background used to support this research is based on Biber’s Stance Theory. Although academic texts tend to be more objective, the authors use stance markers, showing their point of view, their beliefs and discoveries. We confirmed the main hypothesis that the Exact Sciences use less stance nouns because of their more objective nature. Disciplinary differences are also seen as a way of establishing the choice of nouns in the different areas. This research is part of a larger project from the Research Group at PUCRS on the Use and Processing of Additional Languages (UPLA), which aims to help the growing number of foreign students that are coming to this university to pursue their higher education.

Keywords: Academic Brazilian Portuguese; Stance; Nouns; Academic language; Speech acts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sheila Nunes, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)

Doutoranda - Linguística (PUCRS)

References

Bakhtin, M. 2000. Estética da Criação Verbal. São Paulo: Martins Fontes.

Basílio, M. 2007. Teoria Lexical. São Paulo: Ática.

Berber Sardinha, T. 2004. Linguística de Corpus. São Paulo: Manole.

Bardovi-Harlig, K. & Mahan-Taylor, R. 2003. Teaching Pragmatics. Washington DC: US: Department of State Office of English Language Programs. Disponível em:<http://exchanges.state.gov/education/engteaching/pragmatics.html>. Acesso em: 10 maio 2006.

Biber, D., Johansson, S., Leech, G., Conrad, S., & Finegan, E. 1999. Longman Grammar of Spoken and Written English. London: Longman.

Biber, D. 2006. University Language: a corpus-based study of spoken and written registers. Philadelphia: John Benjamins.

Charles, M. 2003. “This mystery…”: a corpus-based study of the use of nouns to construct stance in theses from two contrasting disciplines. Journal of English for Academic Purposes 2 (4), p. 313-326.

Charles, M. 2007. Argument or Evidence? Disciplinary Variation in the Use of the Noun “that” Pattern in Stance Construction. Journal of English for Academic Purposes 26 (2), p. 203-218.

Coxhead, A. & Nation, P. 2001. The specialised vocabulary of English for academic purposes. In J. Flowerdew & M. Peacock. Research perspectives in English for academic purposes (p. 252-267). Cambridge: Cambridge University Press.

Fachin, O. 2006. Fundamentos de Metodologia. São Paulo: Saraiva.

Flowerdew, J. & Peacock, M. 2001. Research perspectives in English for academic purposes. Cambridge: Cambridge University Press.

Francis, G. 1994. Labelling discourse: an aspect of nominal-group lexical cohesion. In M. Coulthard (ed.), Advances in written text analysis (p. 83 101). London: Routledge.

Halliday, M. A. K. 1978. Language as social semiotic. London: Arnold.

Halliday, M. A. K. & Hasan, R. 1976. Cohesion in English. London: Longman.

Hoffmann, L 2004. Conceitos básicos da Linguística das Linguagens Especializadas. Traduzido por Maria José Bocorny Finatto. Cadernos de Tradução 17, p. 79-90, out./dez., Porto Alegre.

Hunston, S. & Francis, G. 1999. Pattern Grammar: A Corpus-Driven Approach to the Lexical Grammar of English. Amsterdam: John Benjamins.

Hyland, K. 2002. Authority and Invisibility: authorial identity in academic writing. Journal of Pragmatics 34, p. 1091-1112.

Hyland, K. 2006. English for Academic Purposes: An Advanced Resource Book. London: Routledge.

Jordan, R. R. 1997. English for academic purposes: a guide and resource book for teachers. Cambridge: Cambridge University Press.

Kasper, G. 1997. Can Pragmatic Competence be Taught? Second Language Teaching & Curriculum Center. Manoa: University of Hawaii at Manoa.

Kasper, G. & Rose, K. R. 2002. Pragmatic Development in a Second Language. Malden: Blackwell.

Lakatos, E. M. & Marconi, M. A. 2013. Metodologia do Trabalho Científico: procedimentos básicos, pesquisa bibliográfica, projeto e relatório, publicações e trabalhos científicos. São Paulo: Atlas.

Motta-Roth, D. & Hendges, G. R. 2010. Produção textual na universidade. São Paulo: Parábola Editorial.

O’Keeffe, A., McCarthy, M., & Carter, R. 2007. From Corpus to Classroom: language Use and Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press.

Perna, C. B. L & Yuqi, S. 2011. Aquisição de Português como Língua Adicional (PLA): o uso de Hedges em português por falantes nativos de mandarim. Letras de Hoje 46 (3), p. 59-70, jul./set., Porto Alegre.

Scott, M. 1996. WordSmith Tools. Oxford: Oxford University Press. Versão 6, 2012.

Swales, J. M. 2001. EAP-related linguistic research: An intellectual history. In J. Flowerdew & M. Peacock, M. Research perspectives in English for academic purposes. Cambridge: Cambridge University Press.

Published

2016-01-26

How to Cite

Nunes, S., & Perna, C. B. L. (2016). Uma Análise dos Substantivos como Marcadores de Posicionamento em Artigos Acadêmicos em Língua Portuguesa. BELT - Brazilian English Language Teaching Journal, 6(2), 172–195. https://doi.org/10.15448/2178-3640.2015.2.22635

Most read articles by the same author(s)